NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Möjligheterna att följa elevers kunskapsutveckling ska ökas

Uppdrag till Skolverket för att öka möjligheterna att följa elevers kunskapsutveckling

För att alla elever ska få det stöd de behöver i sitt lärande är det viktigt att lärarna på ett ändamålsenligt sätt kan följa deras kunskapsutveckling. Regeringen har därför givit Skolverket i uppdrag i regleringsbrevet för 2024 att ta fram en plan för att utveckla och förbättra kartläggningsmaterial och bedömningsstöd.

– Lärare ska ha tillgång till ett bra och relevant stöd för att kunna bedöma elevernas kunskaper och utvecklingsområden. Det gäller särskilt grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna, säger skolminister Lotta Edholm.

Skolverket ska analysera hur de obligatoriska kartläggnings¬materialen i förskoleklassen och bedömningsstöden i årskurs 1 kan utvecklas och förbättras så att de ger en bättre bild av elevens kunskaper och av vilka arbetssätt som kan användas för att ge eleven rätt stöd i rätt tid. Skolverket ska även analysera hur elevers tidiga kunskapsutveckling bättre kan följas på lokal och nationell nivå, till exempel genom ny statistikinsamling.

I uppdraget ingår också att Skolverket ska se över det kartläggningsmaterial som används för att bedöma nyanlända elevers kunskaper och hur den kartläggningen bäst kan organiseras.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This