NY

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD Online Höstkonferens -2024. Ulf...

Danderyd har högst andel behöriga lärare i Stockholms län

Danderyd är den kommun i Stockholms län som hade högst andel behöriga lärare i grundskolan under läsåret 2023/24. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare analyserar för samtliga kommuner och län. I oktober 2023 hade motsvarande 80 procent av...

Johan Pehrson blir ny utbildningsminister

Johan Pehrson (L) tar över rollen som utbildningsminister efter Mats Persson (L). Det stod klart när statsminister Ulf Kristersson presenterade den nya regeringen. Pehrson tar också över ansvaret för gymnasieskolan. Det här är ett skifte som ska och kan kanalisera den...

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm. Arbetsgivaren på ett friskolegymnasium vill inte teckna kollektivavtal. Därför väljer fackförbundet Sveriges Lärare att varsla om strejk för sina medlemmar. I flera år har medlemmarna på Birger Jarls...

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lyckad SVERD Vårkonferens om det Nya Normala-omställning och hållbarhet den 12 mars

SVERDs Online Vårkonferens Det nya Normala -omställning och hållbarhet samlade ett 30 tal deltagare fredagen den 12 mars 2021. Vårkonferensen genomfördes på Xenteri Botkyrkas webinar-plattform Zoom. Tre presentationer gavs under vårkonferensen: Mikael Andersson, UHR, Anna Eriksson, Xenter Yrkeshögskola och Ebba Ossiannilsson, SVERD.

Huvudtalare var Mikael Andersson projektledare på UHR som genomför Distansutbildningsprojekt 2021-2022.
Han berättade om betydelsen UHRs tvååriga satsning och betydelsen av förankring på lärosätena och arbete med kollegialt lärande vid distansutbildningssatsningarna som planeras kommande år. Det kommer att skapas webbplatser, webbinarer, webbcafeer, diskussionsforum, podcasts, nytt redaktionellt material och en kunskapsbank inom distansutbildningsområdet. Möjligheter som presenterades är hållbar utveckling, erfarenhetsutbyte, kontinuitet och en helhetssyn på distansutbildning med kvalitet. Arbetssätt som planeras är att involvera lärosätena, arbetsgrupper, tidigare projekt, befintliga nätverk och bygga på kunskaper som redan finns.

Den andra presentationen på Vårkonferensen gavs av Anna Eriksson enhetschef på Xenter Yrkeshögskola i Botkyrka. Hon berättade om de 12 YH utbildningar de genomför samt vilka utmaningar som uppstått i och med Covid-19 pandemin. Hon betonade betydelsen av samarbetet med branscherna och speciellt nu när det är svårt att ordna Lärande i Arbete praktikplatser. Frågor som man har hanterat är:

Omställning:
Hur ställer vi om till distansutbildning ?
Vet vi vad som händer på kort och lång sikt ?
Hur lägger man teoretiska studier på distans?
Hur lägger man praktiska moment på distans?
Vilken typ av support behöver studenter och lärare?
Hur rekryterar man studenter under en pågående pandemi?
Hur påverkas man av lagar och regler när allt ska ske på distans?

Hållbarhet:
Hur påverkas LIA platserna?
Hur möter man en plötslig nedgång av LIA platser?
Vad innebär den didaktiska och pedagogiska omställningen?
Hur kan man jobba vidare med systematiskt kvalitetsarbete?
Vad behöver utvecklas framåt om pandemin fortsätter?

Se film här från Xenter YH Botkyrkas presentation med enhetschef Anna Eriksson.

Den tredje presentationen gavs av  SVERDs Vice Ordförande Ebba Ossiannilsson om ett Nordplus projekt som SVERD arbetar med just nu. Se presentationen här

Alla föredragen var uppskattade och de två första visade från olika utgångspunkter att området distansutbildning utvecklas snabbt och det behövs hållbara lösningar. Många bra omställningar av kurser har gjorts på kort tid av många olika utbildningsaktörer. Den tredje presentationen påvisade vikten av digital kompetens för seniorer, för att kunna leva, verka och vara aktiv i ett uppkopplat digitalt samhälle och den digitala samhällsutvecklingen som expanderar. Det bör dock betonas att seniorer är en otroligt diversifierad grupp och att det krävs olika lösningar för olika behov och förutsättningar.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This