NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDEs kvalitetsnätverk grundades först i november 2016 genom att ICDE: s verkställande kommitté (nu benämnt ICDE-styrelsen) utnämner regionala kontaktpunkter för kvalitet. Kvalitetsnätverket ger råd och samlar kunskap om den senaste utvecklingen av kvalitetsarbete relaterad till öppen, flexibel och distansutbildning inom sina institutioner och regioner. De tre första åren (2016-2019) var SVERD  med i Focal point EUROPA som koordinerades av EADTU.

För perioden 2021-2024 har en ny kommittee utsetts och det är nu enbart en aktör för varje region. Under 2020 hade kommittén ett speciellt inriktat focus relaterat till pandemin Covid-19, varav föreliggande rapport är en av huvuddelarna, förutom seminarier som hölls i varje region. Rapporten ger en översikt över upplevda frågor om kvalitet och bedömning relaterade till den omedelbara övergången till online- och distansundervisningsmetoder som lärare var tvungna att genomföra när pandemin drabbades. Läs hela rapportren här.

Frågor som beskrivs är:

  • Effekten på din region av tillväxten av öppet, online, blandat och flexibelt lärande, med särskild hänvisning till tillväxtens skala; upplevda kvalitetsfrågor; bedömning och prov; anseendet för öppet, online, blandat och flexibelt lärande, få tillgång till och påskynda den digitala övergången;
  • Erfarenheten av snabba övergången till onlineundervisning på grund av behovet av en sådan snabb reaktion;
  • Bedömning av perspektiv för kvalitet för öppet, online och flexibelt lärande i din region för framtiden

Editor: Alan Tait, Editor

Författare: Dr. Souma Alhaj Ali, Professor Ojat Darojat, Dr. Yaping Gao, Mary Morocho Quezada, Professor Nebath Tanglang, George Ubachs, Dr. Philip Uys. Members of the ICDE Quality Network (in alphabetical order)

page1image2214173072

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This