NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDEs kvalitetsnätverk grundades först i november 2016 genom att ICDE: s verkställande kommitté (nu benämnt ICDE-styrelsen) utnämner regionala kontaktpunkter för kvalitet. Kvalitetsnätverket ger råd och samlar kunskap om den senaste utvecklingen av kvalitetsarbete relaterad till öppen, flexibel och distansutbildning inom sina institutioner och regioner. De tre första åren (2016-2019) var SVERD  med i Focal point EUROPA som koordinerades av EADTU.

För perioden 2021-2024 har en ny kommittee utsetts och det är nu enbart en aktör för varje region. Under 2020 hade kommittén ett speciellt inriktat focus relaterat till pandemin Covid-19, varav föreliggande rapport är en av huvuddelarna, förutom seminarier som hölls i varje region. Rapporten ger en översikt över upplevda frågor om kvalitet och bedömning relaterade till den omedelbara övergången till online- och distansundervisningsmetoder som lärare var tvungna att genomföra när pandemin drabbades. Läs hela rapportren här.

Frågor som beskrivs är:

  • Effekten på din region av tillväxten av öppet, online, blandat och flexibelt lärande, med särskild hänvisning till tillväxtens skala; upplevda kvalitetsfrågor; bedömning och prov; anseendet för öppet, online, blandat och flexibelt lärande, få tillgång till och påskynda den digitala övergången;
  • Erfarenheten av snabba övergången till onlineundervisning på grund av behovet av en sådan snabb reaktion;
  • Bedömning av perspektiv för kvalitet för öppet, online och flexibelt lärande i din region för framtiden

Editor: Alan Tait, Editor

Författare: Dr. Souma Alhaj Ali, Professor Ojat Darojat, Dr. Yaping Gao, Mary Morocho Quezada, Professor Nebath Tanglang, George Ubachs, Dr. Philip Uys. Members of the ICDE Quality Network (in alphabetical order)

page1image2214173072

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This