NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDEs kvalitetsnätverk grundades först i november 2016 genom att ICDE: s verkställande kommitté (nu benämnt ICDE-styrelsen) utnämner regionala kontaktpunkter för kvalitet. Kvalitetsnätverket ger råd och samlar kunskap om den senaste utvecklingen av kvalitetsarbete relaterad till öppen, flexibel och distansutbildning inom sina institutioner och regioner. De tre första åren (2016-2019) var SVERD  med i Focal point EUROPA som koordinerades av EADTU.

För perioden 2021-2024 har en ny kommittee utsetts och det är nu enbart en aktör för varje region. Under 2020 hade kommittén ett speciellt inriktat focus relaterat till pandemin Covid-19, varav föreliggande rapport är en av huvuddelarna, förutom seminarier som hölls i varje region. Rapporten ger en översikt över upplevda frågor om kvalitet och bedömning relaterade till den omedelbara övergången till online- och distansundervisningsmetoder som lärare var tvungna att genomföra när pandemin drabbades. Läs hela rapportren här.

Frågor som beskrivs är:

  • Effekten på din region av tillväxten av öppet, online, blandat och flexibelt lärande, med särskild hänvisning till tillväxtens skala; upplevda kvalitetsfrågor; bedömning och prov; anseendet för öppet, online, blandat och flexibelt lärande, få tillgång till och påskynda den digitala övergången;
  • Erfarenheten av snabba övergången till onlineundervisning på grund av behovet av en sådan snabb reaktion;
  • Bedömning av perspektiv för kvalitet för öppet, online och flexibelt lärande i din region för framtiden

Editor: Alan Tait, Editor

Författare: Dr. Souma Alhaj Ali, Professor Ojat Darojat, Dr. Yaping Gao, Mary Morocho Quezada, Professor Nebath Tanglang, George Ubachs, Dr. Philip Uys. Members of the ICDE Quality Network (in alphabetical order)

page1image2214173072

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This