NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärarmarscher mot nedskärningar i skolan

Lärare i hela Sverige demonstrerar mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

– Jag välkomnar det stora engagemanget från de som arrangerar Lärarmarschen, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är positivt till att många lärare i landet deltar i Lärarmarschen.

– Jag tycker att det är bra att vi har en vital och levande debatt om den svenska skolan. Många lärare har en väldigt hög arbetsbelastning och jag märker att arbetsvillkoren är en sak som många lärare är väldigt bekymrade över. Jag välkomnar det stora engagemanget både från de som arrangerar Lärarmarschen och Förskoleupproret, säger hon.

Lärarna demonstrerar bland annat mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö. Hur ska du arbeta för att ändra på det? 

– Just nu växer behoven i svensk skola eftersom det blir fler elever i så gott som alla skolformer. Det är ingen tvekan om att skolan behöver resurser. Regeringen tillförde under förra mandatperioden ordentligt med mer resurser. Bland annat såg vi till att lärarlönerna höjdes och att det anställdes ungefär 28 000 fler i svensk skola jämfört med när mandatperioden började, säger Anna Ekström och fortsätter:

– Det vi gör under den här mandatperioden handlar om likvärdighetsbidraget som är ett nytt statsbidrag som ska gå till skolan. Vi har särskilt riktat det så att mer pengar går till de kommuner och de skolor där behoven är större. Det är kopplat till ett villkor att kommunerna som använder likvärdighetsbidraget samtidigt inte får spara på skolan.

Men det verkar ändå finns kommuner som missanvänder bidraget. Hur ser du på detta?

– Det ska inte kommunen göra. Skälet till att regeringen tillsatte de här pengarna var för att vi bedömde att det behövs mer resurser kring skolan. De här pengarna är avsedda att gå till skolan och ska användas till skolan. Är det så att kommuner inte följer villkoren för statsbidraget då blir jag väldigt orolig.

Dels för att regeringens pengar har gått till fel saker men också för att det kan leda till att man får betala tillbaka statsbidraget i slutändan, menar Anna Ekström.

– Vilket verkligen inte underlättar för den kommunala ekonomin. Det är precis lika viktigt att påpeka att det här likvärdighetsbidraget ska heller inte gå till vinster hos skolföretagen.

I slutet av april beslutade regeringen att ge Statskontoret i uppdrag att följa upp och analysera utfallet av statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This