NY

Skolenkäten 2024 visar god trygghet men bristande studiero

Skolinspektionen granskar all skolverksamhet i hela landet. Målet är att bidra till en god och likvärdig utbildning i en trygg miljö för alla barn och elever. Skolenkäten, som är en del av denna granskning, hjälper oss att få en bild av hur skolan upplevs av elever,...

Sänd in högskolepedagogiska tips till Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling Lägg in dina högskolepedagogiska  pedagogiska tips här, https://hpu.uhr.se/resursbanken/ Frågor om resursbanken kan skickas till redaktör Mats Brenner...

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärarmarscher mot nedskärningar i skolan

Lärare i hela Sverige demonstrerar mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

– Jag välkomnar det stora engagemanget från de som arrangerar Lärarmarschen, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är positivt till att många lärare i landet deltar i Lärarmarschen.

– Jag tycker att det är bra att vi har en vital och levande debatt om den svenska skolan. Många lärare har en väldigt hög arbetsbelastning och jag märker att arbetsvillkoren är en sak som många lärare är väldigt bekymrade över. Jag välkomnar det stora engagemanget både från de som arrangerar Lärarmarschen och Förskoleupproret, säger hon.

Lärarna demonstrerar bland annat mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö. Hur ska du arbeta för att ändra på det? 

– Just nu växer behoven i svensk skola eftersom det blir fler elever i så gott som alla skolformer. Det är ingen tvekan om att skolan behöver resurser. Regeringen tillförde under förra mandatperioden ordentligt med mer resurser. Bland annat såg vi till att lärarlönerna höjdes och att det anställdes ungefär 28 000 fler i svensk skola jämfört med när mandatperioden började, säger Anna Ekström och fortsätter:

– Det vi gör under den här mandatperioden handlar om likvärdighetsbidraget som är ett nytt statsbidrag som ska gå till skolan. Vi har särskilt riktat det så att mer pengar går till de kommuner och de skolor där behoven är större. Det är kopplat till ett villkor att kommunerna som använder likvärdighetsbidraget samtidigt inte får spara på skolan.

Men det verkar ändå finns kommuner som missanvänder bidraget. Hur ser du på detta?

– Det ska inte kommunen göra. Skälet till att regeringen tillsatte de här pengarna var för att vi bedömde att det behövs mer resurser kring skolan. De här pengarna är avsedda att gå till skolan och ska användas till skolan. Är det så att kommuner inte följer villkoren för statsbidraget då blir jag väldigt orolig.

Dels för att regeringens pengar har gått till fel saker men också för att det kan leda till att man får betala tillbaka statsbidraget i slutändan, menar Anna Ekström.

– Vilket verkligen inte underlättar för den kommunala ekonomin. Det är precis lika viktigt att påpeka att det här likvärdighetsbidraget ska heller inte gå till vinster hos skolföretagen.

I slutet av april beslutade regeringen att ge Statskontoret i uppdrag att följa upp och analysera utfallet av statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This