NY

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Regeringen tillför 500 miljoner kronor till skolväsendet

Den höga inflationen har medfört ett högt kostnadstryck på landets kommuner. För att upprätthålla kvaliteten i undervisningen föreslår regeringen i vårändringsbudgeten för 2024 att skolväsendet ska förstärkas med 500 miljoner kronor. – Den höga inflationen har...

Skolverkets styrning gör undervisningen lidande

Skolverket bör fokusera på att ge stöd och inspiration till skolorna, snarare än att styra och kontrollera dem. Skolverket bör vara en resurs för skolorna, inte en samverkanspart som spär på den administrativa inflationen och utformar projekt för att sysselsätta sina...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Från LMS till NGDLE

From LMS to NGDLE: the acronyms of the future of online learning

Icons of LMS, a graduation cap over a laptop, and other learning icons.

Just a few years ago, educators were excited to use a robust learning management system (LMS) in which course materials, class discussion boards, and grade information could all be arrayed within a single system. By 2014, 99 percent of universities had an LMS in place and 74 percent of faculty felt they were useful instructional tools.

Now, it appears that an LMS is not enough!

The future of online learning

According to the EDUCAUSE initiative funded by the Bill & Melinda Gates Foundation, the DLE should be an LMS core, around which other functions can be incorporated. Sort of like adding additional “Legos” to a core Lego statue. The “Lego” approach to moving towards a next-generation digital learning environment (NGDLE) allows for more flexibility. These “Lego” bits are sometimes known as a portion of the total Learning architecture (TLA) to create specifications that allow learning tools to integrate into the LMS to provide additional functionality. Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This