NY

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Från LMS till NGDLE

From LMS to NGDLE: the acronyms of the future of online learning

Icons of LMS, a graduation cap over a laptop, and other learning icons.

Just a few years ago, educators were excited to use a robust learning management system (LMS) in which course materials, class discussion boards, and grade information could all be arrayed within a single system. By 2014, 99 percent of universities had an LMS in place and 74 percent of faculty felt they were useful instructional tools.

Now, it appears that an LMS is not enough!

The future of online learning

According to the EDUCAUSE initiative funded by the Bill & Melinda Gates Foundation, the DLE should be an LMS core, around which other functions can be incorporated. Sort of like adding additional “Legos” to a core Lego statue. The “Lego” approach to moving towards a next-generation digital learning environment (NGDLE) allows for more flexibility. These “Lego” bits are sometimes known as a portion of the total Learning architecture (TLA) to create specifications that allow learning tools to integrate into the LMS to provide additional functionality. Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This