NY

Aniaragymnasiet visar systemfelet i svensk skola

Aniaragymnasiet i Göteborg fick nyligen sitt tillstånd återkallat efter skarp kritik från Skolinspektionen. Men skandalen handlar inte bara om en enskild friskola, den blottlägger ett djupt systemfel, skriver Linnea Lindquist. Eftersom skollagen inte definierar vad...

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärande och undervisning efter pandemin – en blick in i framtiden

Den 17 december genomfördes det sista webbinariet inom projektet Distansstöd. Där lyftes blicken från de akuta utmaningarna, för att blicka framåt och diskutera dels hur pandemin på ett övergripande plan kommer att leda till en ny syn på lärande och utbildning, dels vad som väntar runt hörnet i fråga om metodutveckling och teknikanvändning inom nätbaserat lärande. Vi kommer att få höra både internationella och nationella perspektiv på dessa frågor. Läs mer här

SVERDs V ordförande för SVERD, EDEN och ICDE i det avslutande seminarium från MYH. SVERDs ordförande Ulf Sandström var deltagare bland ett hundratal andra och ställde bla intressant frågor  om kvalitet i distansutbildning.

I det avslutande webbinariet från Distansstödsprojektet lyfter vi blicken och spanar in i framtiden. Hur har pandemin påverkat vår syn på lärande och undervisning, och vad väntar runt hörnet i fråga om metodutveckling och teknikanvändning inom nätbaserat lärande?

Under hösten har projektet Distansstöd fokuserat på de akuta utmaningar som anordnare av Yh-, tolk- samt konst och kulturutbildningar hanterat. Men mitt i allt detta som vi varit med om under 2020 så har vi samtidigt varit med om att skapa historia. Vi har ställt om stora delar av våra utbildningar med bibehållen kvalitet, och även utvecklat nya arbetsformer.

Medverkade gjorde Thomas Persson, generaldirektör Myh, Torunn Gjelsvik, generalsekreterare vid International Council for Open and Distance Education (ICDE), Alastair Creelman, specialist e-lärande vid Linnéuniversitetet, samt Ebba Ossiannilsson, vice ordförande Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD), styrelseledamot i ICDE, samt styrelseledamot i European Distance and e-Learning Network (EDEN).

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This