NY

SVERDs höstkonferens 22 september 2023

SVERDs höstkonferens 22 september 2023 samlade drygt 35 deltgere online och drygt ett femtitl var anmälda till konferensen. Temat var European Year of Skils. Se info o program här Här kan du se presentationerna frpn dagen opch fler kommer under hand Anders Ljungberg;...

Fler elever behöver klara av skolan

– Anders Palm, enhetschef på Skolverket. skriver i ett pressmeddelande (2023.09.28) att: Vi kan konstatera att slutbetygen i årskurs 9 ligger på ungefär samma nivå som i fjol. Det här innebär att av de drygt 120 700 elever som gick ut nian i våras saknade drygt 17 900...

Regeringen vill se ett ökat fokus på kvalitet och excellens inom högre utbildning

Regeringen har beslutat att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att ytterligare stärka kvalitet och främja excellens i det nationella kvalitetssäkringssystemet. – För att högre utbildning och forskning i Sverige ska stå sig i den internationella...

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationalisering genom Collaborative Online International Learning (COIL)

Jon Rubin, grundare av SUNY Center for Collaborative Online International Learning (The COIL Center) och konsult för COIL-interested universities hävdar att distansutbildning och online utbildning idag enbart är envägs kommunikation. Dvs det är kurser som erbjuds från ett lärosäte och med det lärosätes akademiker och professorer. Han säger att:

”Today, most online, blended and distance learning course models are uni-directional. That is, an institution, a program or a professor builds a course and makes it available to his or her students. These students can respond to the online content provided to them, but their local knowledge is usually not sought out, nor can they easily discuss their cultural perspective regarding the topics at hand because very few online courses see intercultural exchange as a goal or learning objective. Therefore, most online courses do not serve to deeply connect the world, any more than does television.”

Därför hävdar han att vi genom COIL kan göra mer:

Instead, they broadcast the concepts of the course producer to others – irrespective of who and where their students are. We can do more and we should do more to build true online bridges to other cultures and we can accomplish that through COIL linkages.”

”COIL is an emerging pedagogy which re-purposes online education so that it serves a new goal – that of providing meaningful international experiences for university students. Many students will have careers in which they must work with other nationalities or with clients or partners in other countries, often at a distance or as part of virtual teams. But very few institutions teach the skills needed to be successful in this emerging workplace.”

Läs heal blogposten från ICDEs blog här

JonRubin kommer att vara på plats på ICDEs världskonferens 2017 i Toronto och ett nätverk med COIL advocate har redan bildats.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) | Namn på webbplatsen - […] Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This