NY

SVERD Online Höstkonferens Futures of Education 18 sep

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 sep. Värd för konferensen är Karlstad Universitets via deras Zoom system. Deltagande är kostnadsfri och anmälan görs här :...

Lärare kan få jobba hemifrån och eleverna vara i skolan

Till hösten kommer gymnasieundervisningen i Sollefteå att bedrivas på plats igen. Men undervisningen det kommer inte se ut precis som förut. Sollefteå kommun följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som innebär att det ska gå bedriva skolverksamhet på plats som...

Offentliga skolor i Chicago läser på distans till november

Studenter i Chicago Public Schools kommer att starta det nya skolåret hemma nästa månad berättar tidningen Chicago Sun-Times. Beslutet att hålla barnen hemma kommer från Chicagos tjänstemän som under sommaren har utsatts för hårt tryck från lärare och föräldrar för...

SKOLA HEMMA

Nu finns SKOLA HEMMAs scenarie planering även tillgänglig på engelska och med CC BY Läs mer här Carl Heath från RISE är en av talarna på SVERDs  höstkonferens den 18 september 2020  (online och ingen avgift): se mer på SVERDs hemsida med uppdaterad info As part of the...

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationalisering genom Collaborative Online International Learning (COIL)

Jon Rubin, grundare av SUNY Center for Collaborative Online International Learning (The COIL Center) och konsult för COIL-interested universities hävdar att distansutbildning och online utbildning idag enbart är envägs kommunikation. Dvs det är kurser som erbjuds från ett lärosäte och med det lärosätes akademiker och professorer. Han säger att:

”Today, most online, blended and distance learning course models are uni-directional. That is, an institution, a program or a professor builds a course and makes it available to his or her students. These students can respond to the online content provided to them, but their local knowledge is usually not sought out, nor can they easily discuss their cultural perspective regarding the topics at hand because very few online courses see intercultural exchange as a goal or learning objective. Therefore, most online courses do not serve to deeply connect the world, any more than does television.”

Därför hävdar han att vi genom COIL kan göra mer:

Instead, they broadcast the concepts of the course producer to others – irrespective of who and where their students are. We can do more and we should do more to build true online bridges to other cultures and we can accomplish that through COIL linkages.”

”COIL is an emerging pedagogy which re-purposes online education so that it serves a new goal – that of providing meaningful international experiences for university students. Many students will have careers in which they must work with other nationalities or with clients or partners in other countries, often at a distance or as part of virtual teams. But very few institutions teach the skills needed to be successful in this emerging workplace.”

Läs heal blogposten från ICDEs blog här

JonRubin kommer att vara på plats på ICDEs världskonferens 2017 i Toronto och ett nätverk med COIL advocate har redan bildats.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) | Namn på webbplatsen - […] Internationaliseirng genom Collaborative Online International Learning (COIL) […]

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This