NY

Utbildningssektorn utsätts mest för attacker

Utbildningssektorn får oftare än alla andra sektorer sin data krypterad vid en cyberattack. En av orsakerna tros vara att utbildningssektorn överlag är sämre rustad på att identifiera attacker. Det visar en ny undersökning från säkerhetsföretaget Sophos. Läs mer här –...

Anmäl dig till SVERD Online Höstkonferens 23 sep 2022

SVERD Höstkonferens 23 sep. 2022 pågår kl.10.00-16.00 Se program nedan. Anmäl dig fritt här: https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonf-23-sep-2022/  Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering av UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering osv UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?   Läs mer här (på tyska)

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across...

Skolexperterna om ny nationell digitaliseringsstrategi

Skolan står inför stora utmaningar och en fjärdedel av ungdomarna klarar inte kunskapsmålen för nionde klass. Samtidigt har den tidigare digitaliseringsstrategin för skolan löpt ut. Hur skulle en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolan kunna utformas? Voister...

Regeringen i Norge anslår 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning

Regeringen i Norge anslår nu 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning rapporterar Flexibel Utdanning Norge (FUN) på sin facebooksida. Många av våra medlemmar får del av pengarna skriver FUN som är motsvarigheten till SVERD i Sverige. Bakgrunden är att 16...

Minskat söktryck till högskolor och universitet

I dag får sökande till högre utbildningar sitt antagningsbesked. Men de sökande har blivit färre – söktrycket är 10 procent lägre än förra året. Läs mer här – Det kopplar vi framför allt till lättade pandemirestriktioner, säger Andreas Sandberg, enhetschef vid...

Innovating Pedagogy 2022

Ett efterlängtade 10-årsjubileumsrapport för Innovating Pedagogy 2022 är ute!! Läs om edu-influencers, hempedagogik, titta på fester, hybridmodeller, dual learning, microcredentials, autonomi, obehag, walk-and-talk & välbefinnande! Skrivet i samarbete med våra...

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan. Den nuvarande...

Kritik mot att behöriga lärare inte får jobb trots lärarbrist

I en artikel  i Dagens nyheter (1/7-2022) framgår det att det råder stor brist på behöriga lärare men trots det prioriterar ett stort antal skolor att anställa obehöriga lärare. Under läsåret var 72 respektive 86,9 procent av lärarna i kommunala grundskolor och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 20200 är det ICDE President Forum 2020. SVERDs Ordförande Ulf Sandström  deltar för SVERD, som medlem i ICDE SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson ICDE EC, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair, ICDE OER Advocacy Committee,  är facilitator för ICDE President Forum Europe

SVERD var värd för för ett ICDE Satellite event den 17 November 2020 Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OOFAT).

Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable Education and to empower strong student ownership for learning

och SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson har medverkat med flera Bloggar och Vloggar

Var med och bli en del av UNESCOs initiativ:  Futures of Education: learning to become   och var en del av ICDEs arbete att vara med och påverka och vara en del av framtidens utbildning och lärande

This free virtual forum will call for your active participation and contribution prior to, during and after the event.

By joining the ICDE Presidents’ Forum 2020 you will:

  1. Take a central role in shaping the global conversation to ensure educational leaders worldwide are prepared to address future upheavals that will impact and hinder the delivery of open, flexible and distance learning (OFDL) to all.

  2. Share your leadership expertise in providing suggestions for actionable solutions to address these anticipated current and future challenges so that institutions globally can prepare.

  3. Be offered the opportunity to collaborate with other leaders from the ICDE institutional community to take a leading role in in advocating at the global level for capacity building on critical areas identified during Forum consultations.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This