NY

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. ICDE ON Boldic

SVERDnytt september 2015 ICDE ON BOLDIC

icde_200

SVERD är regional partner i samarbetet med ICDE, The international Council for Open and

Online Education, ICDE. SVERD, är tillsammans med tre andra regionala partner ansvariga i samarbete med ICDE Operational Network (ICDE ON).

De fyra ICDE ON är som nedan och vilka områden de ansvarar för:

Node Area :

African Virtual University, AVU, Kenya Africa

Swedish Association for Distance Education, SADE/SVERD, Sweden

The International Telematic University UNINETTUNO, Italy , Medelhavsländerna

Universitas Terbuka, UT, Indonesia Asia ­ Pacific

 

SVERD är regional Operational NODE för Norden och de Baltiska länderna, där redan ett

långvarigt samarbete pågår (ca 10 år tillbaka) genom projektet Boldic, http://www.boldic.org

finansierat genom Nordiska Ministerrådet. Namnet blir därför ICDE ON Boldic .

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) huvuduppgift är att att vidga

kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e­lärande.

 

Boldic Open online learning, ICDE node

Sedan många år, med start (2005), har SVERD varit inblandade och ansvarig för Boldic OER-
projektet och Boldic Awards, ett projekt finansierat av NORDPLUS, av Nordiska ministerrådet. Det

övergripande syftet med ”Boldic ­ öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och

ytterligare föra samarbetet mellan de nordiska och baltiska organisationer som arbetar med

distansutbildning, flexibelt lärande och e­learning genom att öppna samhället för nya partners från

både baltiska och de nordiska länderna

Kontraktperiod: 01/2015 – 12/2017

Partners i första hand är: Svenska föreningen Distansutbildning (SVERD, Eng SADE.) Sverige,

Flexibel utbildning Norge, Århus universitet i Danmark, Vilniaus Kolegija Litauen, Riga Technical

University Lettland, Jyväskylä universitet Finland, Tallinn University Estland

Huvudsakliga målgrupper för projektet: Läro organisationer och leverantörer i Norden och

Boldic länder

Betydande offentliga resultat: samarbeta och stödja ICDE med relevanta initiativ för de

nordiska länderna (Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige) samt deras autonoma regioner

(Åland, Färöarna och Grönland) och Baltikum (Estland, Lettland och Litauen) med konferenser

och evenemang, projekt, reklamverksamhet osv). När det är lämpligt och överenskommet,

organisera regionala / lokala nätverk evenemang för våra nordiska och grupper baltiska

intressegrupper och ICDE medlemmar. Vara i kontakt med och samarbeta med regionala / lokala

aktörer som är relevanta för ICDE (regionala / lokala UNESCO kontor, samverkande

organisationer regionala ICDE medlemmar föreningar osv). Upprätta ett gott samarbete med

relevanta regionala ODL föreningar och sträva efter synergieffekter, ömsesidiga prestationer och

förstärkningar. Främja ICDE medlemskap för relevanta målgrupper och institutioner. Delta i

konkreta projekt och initiativ efter överenskommelse. Exempel kan vara att bygga upp

kontaktdatabaser, regionala eller globala undersökningar, bidra till globala eller regionala

webbseminarier. Stödja informations­ och kommunikationsfunktion ICDE. Det kan också vara

uppgifter som fungerar som multiplikator för nyhetsbrev, regionala nyheter agent, och

mediakontakt poäng för ICDE, om ville och överenskomna ­ översätta delar av webbplatsen i ett

annat språk. Våra Sade ledamöter med lång erfarenhet inom området för distans och online-
lärande är en rik källa i en sådan nationell / regional noder tillsammans med ICDE.

Exempel på några konkreta aktiviteter för ICDE ON BOLDIC.

1. SVERD tar det regionala arbetet med nätverksuppbyggnad.

2. Översikt över distansutbildningsaktörer

3. Stimulera nätverk i området

4. Regionala rundabords samtal

5. Webinarer för ICDE

6. Breddat nätverk i Norden och Baltikum

7. Konferensarrangemang med Boldic, SVERD, ICDE hösten 2015

8. Avgränsad enkät om vad ICDE medlemmar vill ha för aktiviteter

9. Anordna Webinar för ICDE medlemmar.

Områden att belysa:

Relevanta Kvalitetsaspekter

Samarbetslärande

Mentorsystem , Tutors

 

SVERDs projekt representant är :

Ebba Ossiannilsson v. ordförande

Ebba.Ossiannilsson@gmail.com

sade@icde.org

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Ordförande har ordet 2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Ordförande har ordet 2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech…

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This