NY

Ny rekommendation om kombination av distans- och närundervisning

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs, men justeras. Justeringen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med 25 januari till och med 1 april 2021. Viss...

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner. Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där...

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna...

Granskningarna leder till förbättrad kvalitet

Utbildningsanordnare som prioriterar kvalitetsarbetet och gör ständiga förbättringar når högre kvalitet och bättre resultat. Det menar utredarna Anna Svensson och Olof Elander som gjort de senaste årsrapporterna från Myndigheten för yrkeshögskolans enhet för...

Universities without walls A vision for 2030

EUA, European Universities Association, har lanserat sin syn på Universities in 2030 When looking to the future, we envision universities without walls; these are universities that are open and engaged in society while retaining their core values. All of Europe’s...

SVERD Vårkonferens 12 mars ”Det Nya Normala” – Omställning och hållbarhet.

SVERD Online Vårkonferens 12 mars - Det Nya Normala –omställning och hållbarhet Anmälan är fri och görs här: https://doodle.com/poll/kyea3i2uvhmrt24d?utm_source=poll&utm_medium=link Konferensen körs på videokonferenssytemet ZOOM. Länk till inloggning skickas ut...

IKT-strategerna i Lund ger hjälp till självhjälp under övergången till nätbaserad undervisning

Lunds kommun driver IKT-strategerna på barn- och skolförvaltningen en webbplats som ger hjälp och stöd om nätbaserad undervisning till skolledare, lärare, vårdnadshavare och elever under coronapandemin. Innehållet vänder sig i första hand till kommunens grundskolor,...

Tips till dig som studerar på distans

Ha självdisciplin och skapa en struktur skriver Johan Fridlund som är medlem i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. En struktur är A och O för att klara av studierna när man är hemma och det är då viktigt att kunna skärma av sig och inte börja med något annat...

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic The Swedish Perspectives 27-28 January 2021

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning är partner i NORDPLUS projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic NPAD-2020/10169 finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. SVERD var värd för det första partner mötet som...

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic –The Swedish Perspectives

Invitation to Online Conference 27-28th Januari 2021             Conference hosted by Swedish Association for Distance Education Name of project:  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic Project number:  NPAD-2020/10169...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. ICDE ON Boldic

SVERDnytt september 2015 ICDE ON BOLDIC

icde_200

SVERD är regional partner i samarbetet med ICDE, The international Council for Open and

Online Education, ICDE. SVERD, är tillsammans med tre andra regionala partner ansvariga i samarbete med ICDE Operational Network (ICDE ON).

De fyra ICDE ON är som nedan och vilka områden de ansvarar för:

Node Area :

African Virtual University, AVU, Kenya Africa

Swedish Association for Distance Education, SADE/SVERD, Sweden

The International Telematic University UNINETTUNO, Italy , Medelhavsländerna

Universitas Terbuka, UT, Indonesia Asia ­ Pacific

 

SVERD är regional Operational NODE för Norden och de Baltiska länderna, där redan ett

långvarigt samarbete pågår (ca 10 år tillbaka) genom projektet Boldic, http://www.boldic.org

finansierat genom Nordiska Ministerrådet. Namnet blir därför ICDE ON Boldic .

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) huvuduppgift är att att vidga

kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e­lärande.

 

Boldic Open online learning, ICDE node

Sedan många år, med start (2005), har SVERD varit inblandade och ansvarig för Boldic OER-
projektet och Boldic Awards, ett projekt finansierat av NORDPLUS, av Nordiska ministerrådet. Det

övergripande syftet med ”Boldic ­ öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och

ytterligare föra samarbetet mellan de nordiska och baltiska organisationer som arbetar med

distansutbildning, flexibelt lärande och e­learning genom att öppna samhället för nya partners från

både baltiska och de nordiska länderna

Kontraktperiod: 01/2015 – 12/2017

Partners i första hand är: Svenska föreningen Distansutbildning (SVERD, Eng SADE.) Sverige,

Flexibel utbildning Norge, Århus universitet i Danmark, Vilniaus Kolegija Litauen, Riga Technical

University Lettland, Jyväskylä universitet Finland, Tallinn University Estland

Huvudsakliga målgrupper för projektet: Läro organisationer och leverantörer i Norden och

Boldic länder

Betydande offentliga resultat: samarbeta och stödja ICDE med relevanta initiativ för de

nordiska länderna (Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige) samt deras autonoma regioner

(Åland, Färöarna och Grönland) och Baltikum (Estland, Lettland och Litauen) med konferenser

och evenemang, projekt, reklamverksamhet osv). När det är lämpligt och överenskommet,

organisera regionala / lokala nätverk evenemang för våra nordiska och grupper baltiska

intressegrupper och ICDE medlemmar. Vara i kontakt med och samarbeta med regionala / lokala

aktörer som är relevanta för ICDE (regionala / lokala UNESCO kontor, samverkande

organisationer regionala ICDE medlemmar föreningar osv). Upprätta ett gott samarbete med

relevanta regionala ODL föreningar och sträva efter synergieffekter, ömsesidiga prestationer och

förstärkningar. Främja ICDE medlemskap för relevanta målgrupper och institutioner. Delta i

konkreta projekt och initiativ efter överenskommelse. Exempel kan vara att bygga upp

kontaktdatabaser, regionala eller globala undersökningar, bidra till globala eller regionala

webbseminarier. Stödja informations­ och kommunikationsfunktion ICDE. Det kan också vara

uppgifter som fungerar som multiplikator för nyhetsbrev, regionala nyheter agent, och

mediakontakt poäng för ICDE, om ville och överenskomna ­ översätta delar av webbplatsen i ett

annat språk. Våra Sade ledamöter med lång erfarenhet inom området för distans och online-
lärande är en rik källa i en sådan nationell / regional noder tillsammans med ICDE.

Exempel på några konkreta aktiviteter för ICDE ON BOLDIC.

1. SVERD tar det regionala arbetet med nätverksuppbyggnad.

2. Översikt över distansutbildningsaktörer

3. Stimulera nätverk i området

4. Regionala rundabords samtal

5. Webinarer för ICDE

6. Breddat nätverk i Norden och Baltikum

7. Konferensarrangemang med Boldic, SVERD, ICDE hösten 2015

8. Avgränsad enkät om vad ICDE medlemmar vill ha för aktiviteter

9. Anordna Webinar för ICDE medlemmar.

Områden att belysa:

Relevanta Kvalitetsaspekter

Samarbetslärande

Mentorsystem , Tutors

 

SVERDs projekt representant är :

Ebba Ossiannilsson v. ordförande

Ebba.Ossiannilsson@gmail.com

sade@icde.org

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD Nytt nr 3. 2015 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Ordförande har ordet 2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. Rapport…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Ordförande har ordet 2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This