NY

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur fungerar en blockkedja och vad är nyttan för verksamheten?

Blockkedjor är en av de stora trenderna och inte minst har pandemin gett blockkedjan extra fokus. Men vad är en blockkedja, hur fungerar de och vilken är nyttan? Voister förklarar.

Tänk dig en kedja av olika informationsblock där en logg av någon form av transaktion är lagrad i varje block. Förutom själva informationen finns ett digitalt fingeravtryck som verifierar blockets innehåll samt spår av föregående block. Blocken är krypterade med anonymiserade nycklar och lagras på distribuerade nätverk där de hela tiden kontrolleras av alla vilket ger total transparens. Blocken är helt innehållsoberoende vilket innebär att du kan koda in vilken information du vill i blocken. Läs mer här

Se hur det fungerar här

Det har börjat diskuteras också hur Blockchain kan användas inom Öppna lärresurser/Open Educational Resources (OER) och hur OER kan användas för Blockchain. Detta diskuterade t. ex av UNESCO OER Chair Professor Rory McGreal på OEGlobal2021 under denna veckan 27september-1 oktober 2021. This paper focuses on the benefits and challenges of implementing Blockchain technology in support of OER. To date, there has been no efficient means of disseminating OER allowing for maximum availability. Blockchain can effectively support accessibility to OER, housed in publicly available, distributed global knowledge network. Blockchain can also be used to address some of the significant concerns that faculty have expressed regarding OER (eg. Fear of adaptation; no attribution). OE_Global_2021_paper_12_Mc Greal

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This