NY

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...

Se video från SVERD Online Vårkonferens Digital transformation och lärande

Medverkande är Prof Italo Masiello. om Digital transformation och lärande  (LNU) Linneuniversitetet https://sverd.se/video/italo_masiello.mp4 Forskare Johan Forsell Om gruppbedömning Linköpings Universitet LIU Webbsida: https://liu.se/medarbetare/johfo36 Forskarna...

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande ZOOM login är https://us02web.zoom.us/j/88948462658  Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur fungerar en blockkedja och vad är nyttan för verksamheten?

Blockkedjor är en av de stora trenderna och inte minst har pandemin gett blockkedjan extra fokus. Men vad är en blockkedja, hur fungerar de och vilken är nyttan? Voister förklarar.

Tänk dig en kedja av olika informationsblock där en logg av någon form av transaktion är lagrad i varje block. Förutom själva informationen finns ett digitalt fingeravtryck som verifierar blockets innehåll samt spår av föregående block. Blocken är krypterade med anonymiserade nycklar och lagras på distribuerade nätverk där de hela tiden kontrolleras av alla vilket ger total transparens. Blocken är helt innehållsoberoende vilket innebär att du kan koda in vilken information du vill i blocken. Läs mer här

Se hur det fungerar här

Det har börjat diskuteras också hur Blockchain kan användas inom Öppna lärresurser/Open Educational Resources (OER) och hur OER kan användas för Blockchain. Detta diskuterade t. ex av UNESCO OER Chair Professor Rory McGreal på OEGlobal2021 under denna veckan 27september-1 oktober 2021. This paper focuses on the benefits and challenges of implementing Blockchain technology in support of OER. To date, there has been no efficient means of disseminating OER allowing for maximum availability. Blockchain can effectively support accessibility to OER, housed in publicly available, distributed global knowledge network. Blockchain can also be used to address some of the significant concerns that faculty have expressed regarding OER (eg. Fear of adaptation; no attribution). OE_Global_2021_paper_12_Mc Greal

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This