NY

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Försöksområden för fjärrundervisning

fjärr

I  juli 2015 fattade riksdagen beslut som för första gången lagreglerade fjärrundervisningen. Beslutet har kritiserats från många håll eftersom det endast tillåter fjärrundervisning inom en kommun. Kommuner som vill följa lagen kan alltså inte köpa tjänsten fjärrundervisning av varandra. Något som ändå förekommer för att kommunerna ska kunna uppfylla andra krav i skollagen.

Höstens situation med stora flyktingskaror och det kraftigt ökade behovet av elever med rätt till modersmålsundervisning har skyndat på en ny utredning.

Lapplands gymnasium är en av de skolor som genomför ett stort antal kurser med hjälp av fjärrteknik. Skolan har använt undervisningsformen under sex års tid och utvecklat en erfarenhet baserad på lyckade och mindre lyckade insatser under den perioden.

– Att det alls är möjligt för oss att jobba så beror på att vi precis fått klartecken från Skolverket för att dessa kurser får ingå inom ramen för beviljade försöksområden för fjärrundervisning, säger B-O Ström, gymnasiechef Lapplands Gymnasium.

En annan gymnasieskola som arbetar helt fjärrbaserat är Korrespondensgymnasiet i Torsås, en skola med riksintag. Torsås kommun har i dag en försöksförordning som tidigare förlängts vid två tillfällen. Den gäller nu för intag av elever till och med höstterminen 2016.

– Det faktum att regeringen tillsätter ännu en utredning skulle kunna tyda på att man inte anser att frågan blev tillräckligt utredd i den förra utredningen, vilket jag håller med om, säger Johanna Fors, rektor på Korrespondensgymnasiet i Torsås.

Läs hela artikeln på DIU

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Försöksområden för fjärrundervisning | Namn på webbplatsen - […] Försöksområden för fjärrundervisning […]

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This