NY

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOC satsningar visar tecken på avmattning

univcalif

University of  California ville för tre år sedan skapa ett helt digitalt campus som skulle revolutionera högre utbildning genom att erbjuda kurser på nätet för studenter.

Beslutet togs under en period då det var hög efterfrågan på utbildning men fallande budgetar.

Tre år senare, har pilotprojektet ”Online Instruction” hittills blivit ett dyrt exempel på ineffektivitet.

En gång fanns det stora omtalade planer på att bredda tillgången till att ta en collegeexamen genom att göra kurserna tillgängliga på nätet i form av MOOCS (stora nätbaserade öppna kurser )

Försvarare av MOOCs experimentet på UC säger att projektet är en del av en kursevolution.

Universitetets alla kurser har granskats och utvecklats genom projektet. Man får en snabbare lanseringen av nya kurser, den innovativa satsningen ”Learning Technology Initiative”, har medfört en bra inventering av befintliga kursers kvalitet,” menar projektets koordinator, Ellen Osmundson.

Satsningen har medfört att vi nu kan möta studenternas kursbehov över hela universitetssystemet på ett bättre sätt.

University of California är inte ensamma om att flytta medel för att stödja MOOC liknande experiment. Harvard och MIT har tillsammans investerat $ 60 miljoner dollar i EDX, till exempel, och uppger att de har levererat 1200 kurser till mer än 13 miljoner användare.

Läs artikeln på engelska 

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. MOOC satsningar visar tecken på avmattning | Namn på webbplatsen - […] MOOC satsningar visar tecken på avmattning […]

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This