NY

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Minst kompetensutveckling till den som behöver det mest

Tidningen Arbetet lyfter att det erbjuds "Minst kompetensutveckling till de som behöver den mest".(Arbetet 14 februari). Slutsatsen kommer från en undersökning som TCO:s tankesmedja Futurion, låtit Novus opinion genomföra där 26 procent svarar att de har en svag...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Flexibilitet brister i kommunal vuxenutbildning

Hur utbildningen och undervisningen organiseras behöver i större utsträckning utgå från elevernas behov och förutsättningar. Det finns en betydande risk att elever inte påbörjar utbildning, att utbildningen tar lång tid eller att elever inte slutför utbildningen. Det kan leda till att elever går miste om behörighet och möjlighet till fortsatta studier och sysselsättning samt att arbetsmarknadens behov av utbildad arbetskraft inte möts.

Alla kommuner har i uppgift att erbjuda ett brett kursutbud, på flexibla tider och med en undervisning som passar individens behov. Men vi har sett att många av de 30 kommuner vi besökt i granskningen har svårt att leva upp till kraven gällande flexibilitet och individanpassning. Bland annat visar granskningen att det många gånger är organisatoriska faktorer som styr snarare än elevers behov. Elevers möjligheter är i hög grad beroende av vilken kommun eleven bor i och hur den kommunen valt att organisera sin vuxenutbildning. Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This