NY

SVERD Online Vårkonferens genomfördes 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Genomfördes i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 och samlade ett 50 tal deltagare. Presentationsbilder och filmer kommer inom kort. Agenda Innehåll Talare 13.00 Välkomna Ulf...

Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare Publicerad 14 mars 2024 Regeringen tar nu initiativ till en serie lärarråd, som genomförs tillsammans med...

Nacka använder AI för att samla 110 000 invånares åsikter

Nacka kommun har lanserat Framtidsdialog Nacka – en demokratisatsning där AI ska hjälpa till att fånga alla 110 000 medborgares synpunkter. Genom satsningen ska de boende i kommunen under ett års tid få berätta hur de önskar att Nacka ska utvecklas i framtiden. – De...

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.  –...

Digitaliseringsrådet bjuder in till workshops inför översyn av digitaliseringspolitiken

Regeringen har tidigare aviserat en översyn av digitaliseringspolitiken och avsikten att ta fram en ny digitaliseringsstrategi. Som ett bidrag i det arbetet bjuder nu Digitaliseringsrådet in till workshops för att samla kunskap och inspel. Syftet med workshopparna är...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fler vägar till vårdyrken

Den 7 februari bjuder UKÄ, MYH och Skolverket in till frukostseminarium. Seminariet har sin utgångspunkt i rapporten Fler vägar till vårdyrken. SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, var en av aktörerna de haft dialog med.

Läs rapporten som seminariet bygger på: Fler vägar till vårdyrken.

Anmälan här

I januari 2021 fick vi tre myndigheter i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera hur olika utbildningsformer kan bidra till vårdens kompetensförsörjning. Uppdraget är nu slutfört och vi presenterar på det här seminariet våra slutsatser och våra förslag för att underlätta för yrkesverksamma inom vården att läsa en högskoleutbildning om de saknar en sådan.

Redan i dag finns en flexibilitet i utbildningssystemet som erbjuder flera olika vägar, men det finns också hinder som försvårar för individen. De främsta hinder som försvårar studier är tillträdessystemet för högre utbildning, utbildningarnas upplägg och tillgången till studievägledning och information. Några utvalda förslag är i korthet att:

  • Information om vägar till vårdyrken bör ingå i en sammanhållen nationell information som inkluderar förutsättningar för omställning och utbildningsmöjligheter inom olika ämnesområden och på olika utbildningsnivåer.

  • Tillträdesutredningens förslag att avskaffa systemet med meritpoäng bör tas vidare. Lärosätena bör också oftare använda alternativa urval.

  • Universitets- och högskolerådet bör få uppdraget att skapa en nationell digital organisation för validering av reell kompetens. Utöver det bör arbetet med validering både för behörighet och tillgodoräknade samordnas.

  • Några lärosäten bör få i uppdrag att utveckla utbildningsupplägg som är anpassade för yrkesverksamma, inklusive att utveckla möjligheten att genomföra VFU nära hemorten för distansstudenter.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This