NY

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...

Unga bättre på källkritik än äldre – Läs rapporten Svenskarna och internet 2024

Årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet som baseras på intervjuer med allmänheten släpps måndag 30:e september. Digitala presentationen kan ses här på Youtube. https://www.youtube.com/live/l6mW6uckTy0 Presentatörer är Jannike Tillå och Måns Jonasson från...

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärrundervisning tillåts i fler ämnen

Nu kommer ett större antal elever kunna få utbildning på distans. Den 27 februari beslutade nämligen regeringen att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än vad som tidigare varit tillåtet, till exempel i NO och matte.

Alla elever har rätt till en undervisning av god kvalitet som bedrivs av behöriga lärare. Men lärarbristen slår ofta hårt mot områden med stora geografiska avstånd. Nu föreslår regeringen lagändringar som innebär utökade möjligheter till fjärrundervisning jämfört med i dag.

Fjärrundervisning innebär att undervisningen är interaktiv och sker i realtid genom att man använder informations- och kommunikationsteknik. Eleverna är i skolans lokaler tillsammans med en handledare och den undervisande läraren befinner sig någon annanstans. Enligt förslagen i regeringens lagrådsremiss ska fjärrundervisning få användas om det inte finns någon lärare som uppfyller skollagens krav på legitimation och behörighet eller om elevunderlaget är begränsat. Fjärrundervisning ska dock inte få användas i samtliga ämnen och kurser.

– Oavsett var i landet du bor ska du få undervisning av utbildade och behöriga lärare. Fjärrundervisning kan möjliggöra utbildning av hög kvalitet, inte minst i glesbygdsskolor, och kan dämpa lärarbristens negativa effekter. Elevernas möjligheter att få undervisning av hög kvalitet ökar med klokt använd fjärrundervisning, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Regeringen föreslår också att distansundervisning ska få användas för en elev som inte kan delta i närundervisning på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska distansundervisning också få användas för en elev som på grund av andra särskilda skäl inte kan delta i närundervisning. Detta syftar till att ge elever som av olika skäl inte kan delta i närundervisning en chans att ändå få en utbildning av hög kvalitet.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. De nya bestämmelserna ska tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas efter den 30 juni 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/fler-elever-ska-kunna-erbjudas-fjarrundervisning/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This