NY

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärrundervisning tillåts i fler ämnen

Nu kommer ett större antal elever kunna få utbildning på distans. Den 27 februari beslutade nämligen regeringen att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än vad som tidigare varit tillåtet, till exempel i NO och matte.

Alla elever har rätt till en undervisning av god kvalitet som bedrivs av behöriga lärare. Men lärarbristen slår ofta hårt mot områden med stora geografiska avstånd. Nu föreslår regeringen lagändringar som innebär utökade möjligheter till fjärrundervisning jämfört med i dag.

Fjärrundervisning innebär att undervisningen är interaktiv och sker i realtid genom att man använder informations- och kommunikationsteknik. Eleverna är i skolans lokaler tillsammans med en handledare och den undervisande läraren befinner sig någon annanstans. Enligt förslagen i regeringens lagrådsremiss ska fjärrundervisning få användas om det inte finns någon lärare som uppfyller skollagens krav på legitimation och behörighet eller om elevunderlaget är begränsat. Fjärrundervisning ska dock inte få användas i samtliga ämnen och kurser.

– Oavsett var i landet du bor ska du få undervisning av utbildade och behöriga lärare. Fjärrundervisning kan möjliggöra utbildning av hög kvalitet, inte minst i glesbygdsskolor, och kan dämpa lärarbristens negativa effekter. Elevernas möjligheter att få undervisning av hög kvalitet ökar med klokt använd fjärrundervisning, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Regeringen föreslår också att distansundervisning ska få användas för en elev som inte kan delta i närundervisning på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska distansundervisning också få användas för en elev som på grund av andra särskilda skäl inte kan delta i närundervisning. Detta syftar till att ge elever som av olika skäl inte kan delta i närundervisning en chans att ändå få en utbildning av hög kvalitet.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. De nya bestämmelserna ska tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas efter den 30 juni 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/fler-elever-ska-kunna-erbjudas-fjarrundervisning/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This