NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här

A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across institutions, businesses, sectors and borders.

Micro-credentials certify the learning outcomes of short-term learning experiences, for example a short course or training. They offer a flexible, targeted way to help people develop the knowledge, skills and competences they need for their personal and professional development.
They form part of a culture of lifelong learning, which helps people thrive in society, the labour market and their personal lives.

Building trust and enhancing flexibility

The ’Recommendation on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability’ provides building blocks including a definition, standard elements for describing micro-credentials, and principles for designing and issuing micro-credentials.

As a result, micro-credentials can be developed, used and compared in a coherent way among the EU Member States, stakeholders, and the different providers (from education and training institutions to private companies) across different sectors, fields and borders.

These common standards ensure quality, transparency, cross-border comparability, recognition and portability.

The Commission will support the implementation of the Recommendation by

  • fostering dialogue on how to use and adapt the existing EU tools and services to support the development of micro-credentials by all types of providers
  • supporting the sharing of information and promote best practices
  • exploring how the Europass platform could support the technical implementation of the Recommendation
  • providing Erasmus+ funding support

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This