NY

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här

A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across institutions, businesses, sectors and borders.

Micro-credentials certify the learning outcomes of short-term learning experiences, for example a short course or training. They offer a flexible, targeted way to help people develop the knowledge, skills and competences they need for their personal and professional development.
They form part of a culture of lifelong learning, which helps people thrive in society, the labour market and their personal lives.

Building trust and enhancing flexibility

The ’Recommendation on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability’ provides building blocks including a definition, standard elements for describing micro-credentials, and principles for designing and issuing micro-credentials.

As a result, micro-credentials can be developed, used and compared in a coherent way among the EU Member States, stakeholders, and the different providers (from education and training institutions to private companies) across different sectors, fields and borders.

These common standards ensure quality, transparency, cross-border comparability, recognition and portability.

The Commission will support the implementation of the Recommendation by

  • fostering dialogue on how to use and adapt the existing EU tools and services to support the development of micro-credentials by all types of providers
  • supporting the sharing of information and promote best practices
  • exploring how the Europass platform could support the technical implementation of the Recommendation
  • providing Erasmus+ funding support

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This