NY

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EU mångmiljonsatsar på edtech – Sverige får nyckelroll

Den europeiska paraplyorganisationen European Edtech Alliance (EEA) har beviljats 33 miljoner kronor i EU-medel för att stärka innovation och utveckling för små- och medelstora edtechföretag. Tanken är att Sverige ska leda kvalitetsarbetet i projektet.

Jannie Jeppesen från Swedish Edtech Industry är styrelseledamot i EEA och är en av personerna som planerat arbetet och skrivit ansökan. Hon är nöjd över att EU-kommissionen hjälper till med att stärka edtechföretagen.

– Vi ska självklart ha livskraftiga och skickliga edtechentreprenörer, både i Europa och i Sverige. Vi ska vara bäst både på att använda och utveckla edtech för att möta behoven av det livslånga lärandet. Att vi nu är med och bidrar med vår expertis i just det gränssnittet är inte så konstigt, med vår 30-åriga erfarenhet av digitalisering och lärande.

VÄLJA LÄRRESURSER PÅ VETENSKAPLIG GRUND

Projektet kommer löpa under tre år med start nu i januari 2023. Syftet är att nå målen i EU:s handlingsplan för digital utbildning 2027. Finansieringen är på 33 miljoner kronor och arbetets fokus kommer ligga på kvalitet, forskning, professionsutveckling, export, tillväxt, upphandling och investeringar för både bolag och utbildningssektorn.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This