NY

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EU mångmiljonsatsar på edtech – Sverige får nyckelroll

Den europeiska paraplyorganisationen European Edtech Alliance (EEA) har beviljats 33 miljoner kronor i EU-medel för att stärka innovation och utveckling för små- och medelstora edtechföretag. Tanken är att Sverige ska leda kvalitetsarbetet i projektet.

Jannie Jeppesen från Swedish Edtech Industry är styrelseledamot i EEA och är en av personerna som planerat arbetet och skrivit ansökan. Hon är nöjd över att EU-kommissionen hjälper till med att stärka edtechföretagen.

– Vi ska självklart ha livskraftiga och skickliga edtechentreprenörer, både i Europa och i Sverige. Vi ska vara bäst både på att använda och utveckla edtech för att möta behoven av det livslånga lärandet. Att vi nu är med och bidrar med vår expertis i just det gränssnittet är inte så konstigt, med vår 30-åriga erfarenhet av digitalisering och lärande.

VÄLJA LÄRRESURSER PÅ VETENSKAPLIG GRUND

Projektet kommer löpa under tre år med start nu i januari 2023. Syftet är att nå målen i EU:s handlingsplan för digital utbildning 2027. Finansieringen är på 33 miljoner kronor och arbetets fokus kommer ligga på kvalitet, forskning, professionsutveckling, export, tillväxt, upphandling och investeringar för både bolag och utbildningssektorn.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This