NY

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ett högskolepedagogiskt lyft ska stärka pedagogiken inom högskolan

Läs pressmeddelandet här

Det görs mycket arbete kring pedagogisk utveckling på de enskilda lärosätena men det finns behov av mer samarbete nationellt och en arena för kunskapsutbyte. I dag finns det till exempel ingen myndighet som har som uppgift att ansvara för att hålla samman arbetet med högskolepedagogisk utveckling.

Därför ger regeringen UHR i uppdrag att samla det högskolepedagogiska arbetet i ett högskolepedagogiskt lyft. Myndigheten ska sprida information och goda exempel på hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling. UHR ska även ansvara för erfarenhetsutbyte mellan relevanta aktörer på nationell nivå. Uppdraget ska samordnas med myndighetens pågående uppdrag om ökad kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid universitet och högskolor.

– Studenter ska ha undervisning av hög kvalitet. Med det högskolepedagogiska lyftet bidrar vi till en hög och jämn kvalitet i all undervisning på universitet och högskolor i Sverige, säger utbildningsminister Anna Ekström.

För det högskolepedagogiska lyftet disponerar UHR 10 miljoner kronor under 2022, varav minst 5 miljoner kronor ska fördelas till lärosäten, organisationer och nätverk inom det högskolepedagogiska området för kostnader för strategiska utvecklingsinsatser. För 2023 beräknas 20 miljoner kronor, varav 15 miljoner kronor ska fördelas.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This