NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elever som börjat vänja sig vid att utföra skolarbete på distans kan bli svårare att vinna tillbaka

Just nu pågår en omställning i samband med att landets gymnasieskolor övergått till fjärr- och distansundervisning.

I dag bör vi alla förhålla oss ödmjukt gentemot de möjligheter som den digitala distansundervisningen erbjuder. I morgon behövs en stor dos eftertanke skriver Sophie Zail, lärare i svenska och psykologi på Drottning Blankas Gymnasieskola i en debattartikel i tidningen Skolvärlden.

Distansutbildningen erbjuder ett arbetssätt som påminner om universitets- och högskolestudier, som inte sällan utformas för att genomföras på distans. Undervisningsformen är inte problemfri men inte desto mindre välkommen och rimligtvis det bästa alternativet under en pågående kris. Samtidigt som arbetet med att komma in i de nya rutinerna kräver hängivenhet och ansträngning, är det viktigt att börja planera för morgondagen, när undervisningen är tänkt att återgå till det normala. En planering som kräver eftertanke.

Att skapa nya vanor går relativt snabbt och när de väl har satt sig kan de vara svåra att bryta. Detta är i sig ingenting konstigt, eftersom vanor avlastar våra hjärnor. Distansundervisningen börjar sakta men säkert implementeras som en ny vana i lärares och elevers vardag och ett rimligt antagande är att det är i samband med återgången som nya utmaningar framträder. Elever som börjat vänja sig vid att utföra skolarbete på distans kan bli svårare att vinna tillbaka, vilket riskerar leda till en tid av högre frånvaro.

Läs mer här:

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This