NY

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay)

Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet.

Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt utmanande för elever som är i behov av individuellt stöd, elever med begränsade kunskaper i svenska, elever med begränsad digital kompetens eller som saknar teknisk utrustning för att kunna delta i digital undervisning samt elever med svåra hemförhållanden, säger Viktoria Hildenwall på Skolverket..

Lärarförbundets har gjort en enkätundersökning som visar att trångboddhet och socioekonomisk bakgrund påverkar elevers förutsättningar.
-Åtta procent av samtliga 350.000 folkbokförda elever i oktober 2019 var trångbodda enligt SCB.
-Av de som saknade behörighet till gymnasieskolan var närmare 20 procent trångbodda. Av de som hade okänd behörighet vad 27 procent trångbodda.
-Bland dem som var behöriga till gymnasieskolan var endast fem procent trångbodda.
Källa: Lärarförbundet.

SCB konstaterar att trångboddhet är vanligare hos gymnasieelever med utländsk bakgrund, samt hos dem vars föräldrar hade högst förgymnasial utbildning.
Källa: SCB

Läs mer här i en artikel i Dagens Nyheter

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This