NY

Stöd till förberedelse om det blir en upprepad övergång till distansutbildning

SVERD har fått tillgång till förberedelse och stödmaterial från Mats Brenner pedagogisk utvecklare på Karolinska Institutet om det blir en upprepad övergång till distansutbildning beroende av pandemiläget. Alla dokumentfiler kan användas fritt med referens till...

Utbildningsdepartementets nya statsråd

I dag lämnade statminister Magdalena Andersson regeringsförklaringen till riksdagen och anmälde vilka statsråd som ingår i regeringen. Anna Ekström är utbildningsminister och departementschef. Lina Axelsson Kihlblom är skolminister. Läs mer här och också om...

Digital omställning för aktivt medborgarskap, webinar 8 december kl 14.00

Digital omställning för aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, webinar 8 december 2021 kl 14.00-15.30 Bakgrund: Sedan hösten 2019 medverkar SVERD i Nätverk för Vuxnas lärande (NVL) Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt...

Blandat lärande och digital utbildning på EU-möte

Utbildnings- och ungdomsministrarna träffas i Bryssel den 29 november. Digital utbildning, blandat lärande och offentliga utrymmen för ungdomar står bland annat på dagordningen. Läs mer här  Blandat lärande för en kvalitativ utbildning Utbildningsministrarna ska anta...

Mötesplats OER – Konferens 25 november 2021

Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Mötesplats OER uppmärksammar dagen med ett konferens för att diskutera vad som hänt, inte hänt, och vad vi kan göra för att implementera...

Teknikerna som tar Nyköpings skolor till nästa nivå

Nyköpings kommun använder samma tekniska lösningar för all skolverksamhet i kommunen, som tillsammans bidrar till single sign-on för lärare och elever, ett förenklat GDPR-arbete och en automatiserad hantering av läromedel. Och än är arbetet bara i sin linda. Läs mer...

Reimagining our futures together: A new social contract for education

Idag 10 nov 2021 lanserades UNESCOs rapport om the Futures of Education, a Social Contract. Läs mer här SVERD hart sedan 2019 då initiativet Futures of Education lanserades följt utvecklingen på nära håll. Samtliga konferenser sedan dess har haft  detta tema Futures...

The Futures of Education report will be launched tomorrow 10 November by UNSCO

Vi är glada att kunna meddela att Futures of Education-rapporten kommer att lanseras i morgon den 10 november av UNESCO. Rapporten heter Reimagining our futures together: - A new social contract for education har varit på gång undr de senaste två åren och man har...

Web Conference Digital transfer for active citizenship 8 dec 14.00 in Zoom

WEB CONFERENCE DIGITAL TRANSFER FOR ACTIVE CITIZENSHIP FOR THE ADULT POPULATION IN A NORDIC PERSPECTIVE, WEBINAR 8 DEC 2021 14-15.30 Registration and Program 14.00...

Program för ”European Online and Distance learning week” är klart

Nätverken European Distance and E-Learning Network och EDEN Digital Learning Europe anordnar en rad webinarer under perioden 3 till 10 november 2021. Arrangemanget är årligen återkommande och går under temat "European Online and Distance learning week". Se programmet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay)

Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet.

Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt utmanande för elever som är i behov av individuellt stöd, elever med begränsade kunskaper i svenska, elever med begränsad digital kompetens eller som saknar teknisk utrustning för att kunna delta i digital undervisning samt elever med svåra hemförhållanden, säger Viktoria Hildenwall på Skolverket..

Lärarförbundets har gjort en enkätundersökning som visar att trångboddhet och socioekonomisk bakgrund påverkar elevers förutsättningar.
-Åtta procent av samtliga 350.000 folkbokförda elever i oktober 2019 var trångbodda enligt SCB.
-Av de som saknade behörighet till gymnasieskolan var närmare 20 procent trångbodda. Av de som hade okänd behörighet vad 27 procent trångbodda.
-Bland dem som var behöriga till gymnasieskolan var endast fem procent trångbodda.
Källa: Lärarförbundet.

SCB konstaterar att trångboddhet är vanligare hos gymnasieelever med utländsk bakgrund, samt hos dem vars föräldrar hade högst förgymnasial utbildning.
Källa: SCB

Läs mer här i en artikel i Dagens Nyheter

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This