NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digtalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital spetskompetens

Tillväxtverket och Universitetskanslersämbetet har av regeringen fått i uppdrag att tillsammans analysera och föreslå hur kompetensförsörjningen av digital spetskompetens kan utvecklas både kort- och långsiktigt. Vi ska starta en dialog om samverkan mellan berörda aktörer, i syfte att öka tillgången på digital spetskompetens. I uppdraget ingår också att så långt det är möjligt säkerställa en förbättrad tillgång till statistik och prognoser över efterfrågan och tillgången på digital spetskompetens på svensk arbetsmarknad. Läs mer här

Uppdraget drivs som ett gemensamt projekt där båda myndigheterna är delaktiga. En styrgrupp leder arbetet och följande medarbetare deltar i det dagliga arbetet.

Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet senast den 31 oktober 2022.

Läs mer om uppdraget på Regeringens hemsida.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This