NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

COL launches OER4COVID support initiative

ICDE som SVERD är medlem i och driver OER Advocacy Committee medverkar i detta initiativ från Commonwealth of Learning (COL).

Responding to the COVID-19 pandemic, COL and the OER Foundation (OERF), New Zealand have joined forces to establish an Open Educational Resources for COVID (OER4COVID) community. The goal is to assist education institutions around the world, especially in the Commonwealth, to transition to online learning.

Currently, over 80% of the world’s students are impacted by school closures, and many countries are in lockdown to reduce transmission. Online learning is a key strategy for governments and educational institutions to ensure continuity of learning during the crisis.

”OER is a renewable and sustainable resource which can save valuable time in transitioning to online learning,” said Dr Wayne Mackintosh, Managing Director of the OERF and UNESCO / ICDE Chair in OER. “Working together, we can respond to this crisis more effectively than if we each work alone.”

The UNESCO Institute for Information Technologies in Education (IITE) and the International Council for Open and Distance Education (ICDE) will join the initiative as supporting partners to widen global access to relevant expertise.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This