NY

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Digital likvärdighet – för alla elever”

Den 1 juni blir Johanna Karlén kvalitetschef på Swedish Edtech Industry, en intresseorganisation för svenska teknikföretag som riktar sig till skolan. Läs hela artikeln här

– Det är alltifrån utvecklare av administrationssystem till digitala läromedelsproducenter. Min roll, förutom att jobba med kvalitetsfrågor tillsammans med våra medlemmar, blir också att fungera som brygga mellan bransch, huvudmän och andra intressenter, säger hon.

Man behöver även se över att de olika system som skolorna använder sig av är kompatibla. Då får man till ett ändamålsenligt digitalt ekosystem. Att det fungerar är viktigt. Det handlar om att få mesta möjliga för skattepengar och nå digital likvärdighet, för alla elever.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This