NY

Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

SVERD i samarbete med UHR välkomnade till ett webbinarium om öppna lärresurser - Open Educational Resources (OER) 29 november 2022. Se mer information här och de presentationer som presenterades SVERD Webbinarium: Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s...

SVERD-webbinarium: Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

Välkommen till ännu ett SVERD-webbinarium i samverkan med UHR där vi kommer att belysa nationella och internationella perspektiv på kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande. Läs mer här Du kan fortfarande anmäla dig! Läs mer här Teman: Missing...

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Borde det livslånga lärandet privatiseras?”

Debatt idag på KTH den 12 decemer om  det livslånga lärandet. Länk till registrering

Temat är: Klarar högskolan det livslånga lärandet och den omställning som krävs i det digitala samhället för en stor del av befolkningen. Läs artikeln i SVD här

Högskolan har all den ämneskunskap som behövs men saknar finansieringen och incitamenten för att erbjuda den fortbildning som kommer att krävas, skriver forskarna Sverker Janson och Gunnar Karlsson.

Sverker Janson och Gunnar Karlsson.

Bakgrunden är enligt forskarna att vi är mitt uppe i en omvälvande epok av digitalisering och automatisering som kräver omskolning av hela yrkesgrupper för att hålla uppe sysselsättning och landets konkurrenskraft. Nu i juletid ser vi påverkan på detaljhandeln: kön i närbutiken är inte vid kassan utan vid paketutlämningen. Andra tjänster som står på tur är inom transporter, juridik, revision, ekonomiredovisning, med flera. Det antas allmänt att den omskolning som krävs till stor del skall utföras av högskolan. Men klarar högskolan den utmaningen?

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This