NY

Bättre samarbetstjänster behövs i skolan

I somras presenterade det medlemsdrivna programmet för digital samverkan, eSam, en rapport på över 30 olika samarbetstjänster som alternativ till Teams som på grund av GDPR och andra datalagstiftningar inte lever upp till offentlig sektors höga krav på integritet och...

Dags för en utbildningsexplosion – men räcker högskolorna?

Behoven av vidareutbildning ökar med digitaliseringen och nu får vi bort ett ekonomiskt hinder för att studera vidare säger Martin Linder ordförande i fackföreningen Unionen i en artikel i Dagens Nyheter. Från den 1 oktober kan man söka omställnings-studiestödet hos...

Kommunen som satsar på tillgänglighet

Ett nytt system på Ljusdals kommuns kontaktcenter ska ge medarbetarna ökad tillgång till kommunens alla tjänster, vilket kommer göra att medborgare snabbare får hjälp med sina ärenden. Enligt Peter Evansson, verksamhetsutvecklare digitalisering, är det en av många...

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna.  Den hittar ni här: Unescos-rekommendationer-om-opppna-larresurser-ny.pdf. Mötesplats OER  publicerade tidigare en svensk översättning som du kan finna här Du kan följa Mötesplats...

SVERD Online Höstkonferens ägde rum fredag 23/9 -2022

SVERD Online Höstkonferens med tema "The Ecology of learning, A new social contract" den 23 sep. 2022 Se program nedan. -------------------> Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Plattform för internationalisering

Plattform för internationalisering är en samverkansplattform för att underlätta och stödja lärosäten och organisationer att bedriva internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation. Läs mer om Hearing 19 oktober här  Plattformen samordnar frågor...

Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital resources.

Den här rapporten presenterar resultaten av forskningsprojektet Open GLAM & education som försöker förstå vikten av online-arvsbaserade verktyg, resurser och digitaliserade samlingar för formell och icke-formell utbildning i EU-länderna. Forskningsresultaten...

Det livslånga lärandet- Lärandet mellan generationer

Docent Ann-Kristin Boström delar med sig av forskning och ger en historisk inblick. Läs mer på ENCELL här Ann-Kristin Boström är verksam som forskare vid Encell och hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livslångt lärande,...

Nytt studiestöd utan medel till lärosätena

Det nya omställningsstudiestödet gör det möjligt att mitt i arbetslivet plugga ett år med lön. Förmånligt för den enskilde, men vad innebär det för lärosätena? Läs mer här Omställningsstudiestödet träder i kraft 1 oktober och första ansökningsomgången är redan inför...

TILL MINNE AV STEFAN PÅLSSON

Det är med stor sorg vi meddelar att vår kollega, vän och trogne spanare Stefan Pålsson hastigt och oväntat lämnat oss. Vi sänder våra varmaste tankar till Stefans nära och kära. Stefan Pålsson framför Haus des Lehrers (lärarnas hus) i Berlin (Foto från Spaningen) På...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. BOLDIC Open learning resources online

Inledning
Det övergripande syftet med ”Boldic – öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och utveckla samarbetet inom flexibelt lärande mellan Norden och Baltikum. Nu är det sju organisationer från lika många länder som arbetar med att utveckla distansutbildning, flexibelt lärande och e-lärande.
Detta görs under tre år med stöd från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Vi arbetar för att utöka nätverket samt att engagera nya partners från Baltikum och de nordiska länderna i Boldic. Vi vill också att fortsätta och vidareutveckla aktiviteter och arbetsprocesser från tidigare projekt. Det innebär fortsatt arbete med Boldic Award, årliga  Boldic konferenser och nätverkande.

– Sammanfattning av projektet –

1. Fortsätt, fördjupa och utveckla processen från Boldic Perspectives Online projektet .
2. Utveckla och underhålla Boldic Award nominerings och prisutdelningsprocessen.
3. Upprätta årliga konferenser om spridning och bästa praxis i öppna lärresurser på nätet område.
4. Hålla Webbinarer före och efter de årliga Boldic konferenser som
hålls med fokus på öppna lärresurser på nätet.
5. Upprätthålla och utveckla hemsidan http://www.boldic.org

– Projekt Aktiviteter –

– Boldic Award
– Nomineringsprocessen
– Award process 2013. 2014 och 2015
– Årliga konferenser
– Webbseminarier i Baltikum och Norden.
– Hållbar nätverksbyggande

Spridning
Webpublications
Huvudsakliga uppgifter, kommer att vara webbpage www.boldic.org
och nationella tidningar som Sverdnytt, Synkronnett etc
Årliga konferenser.

– Partners –
Svenska föreningen för distansutbildning (sverd) https://www.sverd.se
Norwegian Föreningen för Distans-och flexibel utbildning NFF http://www.nade-nff.no
Århus universitet (Danmark) http://www.au.dk/
Vilniaus Kolegija / yrkeshögskola (Litauen) http://www.ekf.viko.lt/
BA School of Business och Finance (Lettland) http://www.ba.lv/
Talinn University (Estland) http://www.tlu.ee
Jyväskylä universitet (Finland) https://www.jyu.fi/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This