NY

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD Online Höstkonferens -2024. Ulf...

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm. Arbetsgivaren på ett friskolegymnasium vill inte teckna kollektivavtal. Därför väljer fackförbundet Sveriges Lärare att varsla om strejk för sina medlemmar. I flera år har medlemmarna på Birger Jarls...

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt. Den 1 juli 2021 skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart...

Distansutbildning erbjuds som stöd för hemmasittare

Elever som inte klarar av att vara i skolan kan nu för första gången erbjudas distansundervisning som särskilt stöd. ”Vi vill hjälpa eleverna att bryta sin isolering” säger Ulrika Mattson som är rektor på Palmbladsskolan i Uppsala. Stödet innebär att elever och lärare...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. BOLDIC Open learning resources online

Inledning
Det övergripande syftet med ”Boldic – öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och utveckla samarbetet inom flexibelt lärande mellan Norden och Baltikum. Nu är det sju organisationer från lika många länder som arbetar med att utveckla distansutbildning, flexibelt lärande och e-lärande.
Detta görs under tre år med stöd från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Vi arbetar för att utöka nätverket samt att engagera nya partners från Baltikum och de nordiska länderna i Boldic. Vi vill också att fortsätta och vidareutveckla aktiviteter och arbetsprocesser från tidigare projekt. Det innebär fortsatt arbete med Boldic Award, årliga  Boldic konferenser och nätverkande.

– Sammanfattning av projektet –

1. Fortsätt, fördjupa och utveckla processen från Boldic Perspectives Online projektet .
2. Utveckla och underhålla Boldic Award nominerings och prisutdelningsprocessen.
3. Upprätta årliga konferenser om spridning och bästa praxis i öppna lärresurser på nätet område.
4. Hålla Webbinarer före och efter de årliga Boldic konferenser som
hålls med fokus på öppna lärresurser på nätet.
5. Upprätthålla och utveckla hemsidan http://www.boldic.org

– Projekt Aktiviteter –

– Boldic Award
– Nomineringsprocessen
– Award process 2013. 2014 och 2015
– Årliga konferenser
– Webbseminarier i Baltikum och Norden.
– Hållbar nätverksbyggande

Spridning
Webpublications
Huvudsakliga uppgifter, kommer att vara webbpage www.boldic.org
och nationella tidningar som Sverdnytt, Synkronnett etc
Årliga konferenser.

– Partners –
Svenska föreningen för distansutbildning (sverd) https://www.sverd.se
Norwegian Föreningen för Distans-och flexibel utbildning NFF http://www.nade-nff.no
Århus universitet (Danmark) http://www.au.dk/
Vilniaus Kolegija / yrkeshögskola (Litauen) http://www.ekf.viko.lt/
BA School of Business och Finance (Lettland) http://www.ba.lv/
Talinn University (Estland) http://www.tlu.ee
Jyväskylä universitet (Finland) https://www.jyu.fi/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This