NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. BOLDIC Open learning resources online

Inledning
Det övergripande syftet med ”Boldic – öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och utveckla samarbetet inom flexibelt lärande mellan Norden och Baltikum. Nu är det sju organisationer från lika många länder som arbetar med att utveckla distansutbildning, flexibelt lärande och e-lärande.
Detta görs under tre år med stöd från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Vi arbetar för att utöka nätverket samt att engagera nya partners från Baltikum och de nordiska länderna i Boldic. Vi vill också att fortsätta och vidareutveckla aktiviteter och arbetsprocesser från tidigare projekt. Det innebär fortsatt arbete med Boldic Award, årliga  Boldic konferenser och nätverkande.

– Sammanfattning av projektet –

1. Fortsätt, fördjupa och utveckla processen från Boldic Perspectives Online projektet .
2. Utveckla och underhålla Boldic Award nominerings och prisutdelningsprocessen.
3. Upprätta årliga konferenser om spridning och bästa praxis i öppna lärresurser på nätet område.
4. Hålla Webbinarer före och efter de årliga Boldic konferenser som
hålls med fokus på öppna lärresurser på nätet.
5. Upprätthålla och utveckla hemsidan http://www.boldic.org

– Projekt Aktiviteter –

– Boldic Award
– Nomineringsprocessen
– Award process 2013. 2014 och 2015
– Årliga konferenser
– Webbseminarier i Baltikum och Norden.
– Hållbar nätverksbyggande

Spridning
Webpublications
Huvudsakliga uppgifter, kommer att vara webbpage www.boldic.org
och nationella tidningar som Sverdnytt, Synkronnett etc
Årliga konferenser.

– Partners –
Svenska föreningen för distansutbildning (sverd) https://www.sverd.se
Norwegian Föreningen för Distans-och flexibel utbildning NFF http://www.nade-nff.no
Århus universitet (Danmark) http://www.au.dk/
Vilniaus Kolegija / yrkeshögskola (Litauen) http://www.ekf.viko.lt/
BA School of Business och Finance (Lettland) http://www.ba.lv/
Talinn University (Estland) http://www.tlu.ee
Jyväskylä universitet (Finland) https://www.jyu.fi/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This