NY

Bättre samarbetstjänster behövs i skolan

I somras presenterade det medlemsdrivna programmet för digital samverkan, eSam, en rapport på över 30 olika samarbetstjänster som alternativ till Teams som på grund av GDPR och andra datalagstiftningar inte lever upp till offentlig sektors höga krav på integritet och...

Dags för en utbildningsexplosion – men räcker högskolorna?

Behoven av vidareutbildning ökar med digitaliseringen och nu får vi bort ett ekonomiskt hinder för att studera vidare säger Martin Linder ordförande i fackföreningen Unionen i en artikel i Dagens Nyheter. Från den 1 oktober kan man söka omställnings-studiestödet hos...

Kommunen som satsar på tillgänglighet

Ett nytt system på Ljusdals kommuns kontaktcenter ska ge medarbetarna ökad tillgång till kommunens alla tjänster, vilket kommer göra att medborgare snabbare får hjälp med sina ärenden. Enligt Peter Evansson, verksamhetsutvecklare digitalisering, är det en av många...

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna.  Den hittar ni här: Unescos-rekommendationer-om-opppna-larresurser-ny.pdf. Mötesplats OER  publicerade tidigare en svensk översättning som du kan finna här Du kan följa Mötesplats...

SVERD Online Höstkonferens ägde rum fredag 23/9 -2022

SVERD Online Höstkonferens med tema "The Ecology of learning, A new social contract" den 23 sep. 2022 Se program nedan. -------------------> Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Plattform för internationalisering

Plattform för internationalisering är en samverkansplattform för att underlätta och stödja lärosäten och organisationer att bedriva internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation. Läs mer om Hearing 19 oktober här  Plattformen samordnar frågor...

Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital resources.

Den här rapporten presenterar resultaten av forskningsprojektet Open GLAM & education som försöker förstå vikten av online-arvsbaserade verktyg, resurser och digitaliserade samlingar för formell och icke-formell utbildning i EU-länderna. Forskningsresultaten...

Det livslånga lärandet- Lärandet mellan generationer

Docent Ann-Kristin Boström delar med sig av forskning och ger en historisk inblick. Läs mer på ENCELL här Ann-Kristin Boström är verksam som forskare vid Encell och hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livslångt lärande,...

Nytt studiestöd utan medel till lärosätena

Det nya omställningsstudiestödet gör det möjligt att mitt i arbetslivet plugga ett år med lön. Förmånligt för den enskilde, men vad innebär det för lärosätena? Läs mer här Omställningsstudiestödet träder i kraft 1 oktober och första ansökningsomgången är redan inför...

TILL MINNE AV STEFAN PÅLSSON

Det är med stor sorg vi meddelar att vår kollega, vän och trogne spanare Stefan Pålsson hastigt och oväntat lämnat oss. Vi sänder våra varmaste tankar till Stefans nära och kära. Stefan Pålsson framför Haus des Lehrers (lärarnas hus) i Berlin (Foto från Spaningen) På...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

3. SVERD remissvar Fjärrundervisning

YTTRANDE                                                                     2013-05-06

Betänkandet SOU 2012:76
Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning                                                                             

Till

Utbildningsdepartementet

103 33 Stockholm

u.registrator@regeringskansliet.se

 

Sammanfattning

Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD org nr  802011-5872 ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.

Förslaget främjar långsiktigt tänkande i arbetet för likvärdig skola för alla.

Fjärr – och distansundervisning ökar möjligheten för fler elever att få stöd i sin utbildning exempelvis genom sitt modersmål.

Förslag till förbättringar är

–          Att huvudmannen ska ha krav på sig  ( inte som i utredningen bara frivilligt ) att anordna asynkron och synkron distansutbildning i ämnet om ämnesbehöriga lärare ej finns på skolan.

–          Att begreppet fjärrundervisning förklaras med att begreppet innebär synkron distansundervisning.

–          Att lyfta fram fördelar med distansutbildning inte defensivt beskriva att införa användning av distansmetoder för att göra besparingar när det egentligen handlar om att få tillgång till moderna distansutbildningsmetoder för att utveckla och effektivisera utbildning.

–          En betydande fördel med distansutbildning är möjligheten med individualiserat flexibelt lärande, inte minst för elever med särskilda behov och de grupper som bla nämns i utredningen, dvs elever i samhällsvård

–          Att även om en myndighet kommer att få i uppdrag att utvärdera fjärrundervisningen och distansundervisningen behöver kommunen kontinuerligt följa upp insatser av detta slag.

–          Att distansundervisning  indelas i de vedertagna begreppen synkron och asynkron distansutbildning istället för det använda begreppet Fjärrundervisning .

–          Att fler ämnen bör kunna tillåtas använda metoden distansutbildning än de i utredningen  uppräknade .

–          Att begreppen synkron och asynkron distansutbildning tydliggör om elever och/eller lärare kommunicerar samtidigt i fysisk lokal eller virtuellt rum i motsats till att kommunikation mellan deltagare sker rumsåtskiljt och tidsfördröjt. (Andra metoder än fysisk, samtidig, närvaro i en lokal .

–          Att flexibel utbildning och den viktiga varvade utbildningen ( blended learning, flipped classrooms etc ) som används inom företagsutbildning , vuxenutbildning och högskoleutbildning ska få användas som metoder inom grundskola och gymnasieskola.

–          Att det bör förespråkas krav på interaktivt och flexibilitet i tillhandahållande av distansutbildning, inte minst för att möta elevers olika lärstilar och behov

–          Att betona distansutbildningens fördelar vilket  innebär ett oberoende i tid, rum och takt, samt dess gränsöverskridande potentialer 

Sammanfattningsvis :

Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.

SVERD anser dock att utredningen är för defensiv och begränsar skolors metodiska och tekniska utveckling inom modernt flexibelt lärande .

SVERD anser att utredaren har gjort en för snäv bedömning när man i pedagogernas metodpalett som finns tillgänglig idag inom flexibel  utbildning( heldistans , halvdistans, varvad, videokonferens flipped  classroom *etc)

*Flipped Classroom är en avancerad form av Blended Learning och innebär en blandform av synkront och asynkront lärande inom en och samma kurs. Mycket för att skapa tid för djupgående samverkan elev/student/lärare som skapar förståelse för ämnet. Innebär förhöjd kvalité på lärandet.

Utredningen tar bara upp två fall av flexibelt lärande och  beskriver verkligheten med att antingen  ska man utbilda med  fjärrundervisning ( synkron distansundervisning) och eller heldistansundervisning (helt  asynkron undervisning) .

Det behövs mer forskning om nya sätt att utbilda och lära vilket innebär att vi behöver fler skolmiljöer som arbetar med flexibelt lärande. Dessa miljöer behöver därefter beforskas.

Utredningen har för lite forskningsunderlag tillgängligt för att dra slutsatser som man nu gör och lägger styrande förslag som förhindrar att skolor kan få använda flexibelt lärande inom grundskola och gymnasieskola.

SVERD förordar att alla mellanformer av flexibelt lärande från ren klassrumsundervisning till den andra ytterligheten ren distansundervisning helt utan fysiska träffar tillåts utvecklas i vårt moderna digitaliserade kunskapssamhälle där regelverken säger att :

–          varje barn har rätt till gratis utbildning

–          utbildningen ska syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter att alla barn och ungdomar, oberoende av kön, geografiskt hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.

–          att uppnå enligt EUs medborgarkompetenser, digital kompetens som skall utvecklas hos alla medborgare.

SVERD förordar att Frågan utredningen bör innefatta är INTE hur jobbar vi med digitala läromedel i utbildningen, utan hur jobbar vi med lärande i en digitalserad värld
Från SVERD

Ulf Sandström                             SVERDS Ordförande

Ebba Ossiannilsson                    Vice ordf

Lars Göran Hedström               styrelseledamot

I detta ärende har Styrelsen beslutat.

Ordföranden har varit föredragande.

I den slutliga handläggningen har också vice ordförande och styrelsens ledamöter deltagit. Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD) Box 3033 871 03 Härnösand kansliet@sverd.se
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This