NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2011 till Multimediajournalistikk

NKI Nettstudier, Berghs School of Communication och Danish School of Media and Journalism är vinnare av, Boldic Award 2011. Förutom äran att vinna får de tre organisationerna dela på prissumman  500 Euro för att ha utvecklat online kursen Multimediajournalistikk.

Det är ett unikt skandinaviskt projekt och så vitt vi vet finns det inga liknande multimedia online-program för journalistikstudier i Europa.  Multimediajournalistikk  använder en innovativ webbplats   www.webjournalisten.com som kan ses som en online multimedia tidskrift publicerad av skandinaviska studenter och lärare. Under de senaste åren har det tillkommit cirka 500 varierande och intressanta artiklar under kategorierna: Nyheter, kommentarer, intervjuer, artiklar och protokoll.

 Projektet har lyckats utveckla gemensamma lösningar som övervinna hinder i ett skandinaviskt online-utbildningssamarbete. Man har även utvecklat en möjlig ekonomisk modell för fördelning av  studieavgifter och inkomster mellan parterna. Detta är en sk ”Blandinavian” diskurs som kommer att underlätta en intressant flerspråkiga inlärningsmiljö. Det är en innovativ användning av automatiska översättningsverktyg och kontinuerlig utvärdering genomförs via en unika barometrar för svarstider och utbildningskvalitet.

Man har utvecklat ett nytt sätt att samarbeta för att främja onlinelärande och IKT-stött flexibelt livslångt lärande i de Norge , Sverige och Danmark.

Multimediajournalistikkprojektet uppfyller de krav en enig jury ställer på en värdig vinnare av priset Boldic Award 2011.

Hjärtliga gratulationer!                                                                       Stockholm, 21. oktober 2011

The Boldic Award Jury 2011

Ulf Sandström                                                                                                            Jorgen Grubbe

Svenska riksorganisationen för distansutbildning                                      Forening for fleksibel uddannelse i Danmark

SVERD                                                                                                                            Fluid

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This