NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

127 distansutbildningar inom YH

Yrkeshögskolemyndigheten har beviljat 127 distansutbildningar inom yrkeshögskolan. Tonvikten ligger på Hälso och sjukvård, Ekonomi och försäljning och Teknik och tillverkning. När SVERD ringer upp Johan Blom avdelningschef Utbildningsavdelningen på Yrkeshögskolemyndigheten och frågar om de just nu gör en satsning på distansutbildningar – är svaret att YH myndigheten bedömer helheten och bra utbildningskoncept. Metoden som utbildningen använder får gärna vara distansutbildning då YH myndigheten ej hittat några kvalitetsskillnader utifrån om det är distansutbildning eller inte.

Av de 235 yrkeshögskoleutbildningar såväl bundna som distans som beviljas statsbidrag av Myndigheten för yrkeshögskolan har ämnena ekonomi, administration och försäljning fått flest platser. Inom detta område återfinns ungefär en tredjedel av alla yrkeshögskole-utbildningar. En väsentlig del av de nu beviljade utbildningarna är nya eller kraftigt förändrade från tidigare års utbildningar.

– Konkurrens om att få starta nya yrkeshögskoleutbildningar är större än någonsin och andelen utbildningar med välmotiverade arbetsmarknadsbehov är långt fler än myndigheten har pengar till.

Yrkeshögskolemyndigheten väntar på regleringsbrev i höst för att se vilka ramar som kommer inför 2012. För 2011 har var fjärde ansökan kunnat beviljas, vilket pekar på arbetslivets stora och snabbt växande behov av kvalificerad yrkeskompetens.

Populära utbildningsområden förutom ovan nämnda där flest utbildningar beviljats är teknik och tillverkning samt hälso- och sjukvård.

De beviljade utbildningarna motsvarar som mest två utbildningsstarter med vardera omkring 6 400 nya platser.

Av de ansökningarna inlämnades till myndigheten från totalt 255 olika utbildningsanordnare inkom ansökningar till 885 utbildningar. Det är fler ansökningar än någonsin tidigare och av de 885 ansökningarna till yrkeshögskoleutbildningar kunde 235 beviljas. Det motsvarar 27 procent av ansökningarna.  Det sammanlagda utbildningsanslaget till Myndigheten för yrkeshögskolans utbildningar är i år c:a 1,8 miljarder kronor.

Gotland har i år beviljats sina första yrkeshögskoleutbildningar. Nu finns den utbildningsformen representerad i samtliga län i landet.

Johan Blom berättar för SVERD att när det gäller kvalitetssäkring av Yrkeshögskoleutbildning har myndigheten ett nationellt uppdrag att ge förslag till hur Sveriges nivåkategorisering efter utbildning, NQF kan anpassas mot den europeiska motsvarigheten EQF. EQF är ett överbryggningssystem mellan olika utbildningssystem som syftar till att göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer genom att koppla examina och utbildningsnivåer i olika EU-länder till varandra. Se mer under webbplatsen http://www.eqfinfo.se/

SVERD avslutar med att fråga om vad Johan tror om framtiden för yrkesutbildningar han tror att fler distans utbildningar kommer att utvecklas inom områden där man har långa avstånd eller inom områden där man har smala utbildningar med få deltagare och där man vill kunna rekrytera från hela landet. Det är bra att det finns alternativ till bunden utbildning och som sagt kvalitetsskillnader mellan olika metoder har ej hittats utan det handlar om att ha ett bra utbildningskoncept som leder till bra ”outcome” från YH -utbildningen så att man snabbt kan komma in på arbetsmarknaden och få jobb.

SVERD tackar Johan för intervjun.

Av
Ulf Sandström
ordf
SVERD

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This