NY

Forskning och rapporter om distansundervisning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sammanställer regelbundet resultat och erfarenheter från forskning och rapporter på det specialpedagogiska området knutet till distans- och fjärrundervisning. De har gjort sökningar på forskning som kan vara relevant utifrån...

SFS Jubileumswebbinarium: En högskola tillgänglig för alla? Ett panelsamtal om tillgänglighet och högskolepedagogik i den högre utbildningen

Sveriges förenade studentkårer (SFS) bjuder nu in till ett webbsänt seminarium för att prata om högskolepedagogik och tillgänglighet till och inom högre utbildning. Medverkar gör bland annat Minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans. Seminariet är...

Global ISO 9001-enkät efterlyser mer fokus på ledarskap och miljö

Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om  ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap,...

GD:s kristallkula – om yrkeshögskolan

Generaldirektör Thomas Persson, Myndigheten för yrkeshögskolan spekulerar om framtida scenarier för yrkeshögskolan. Han  samla sina tankar om yrkeshögskolan (YH) och framtiden. Vad han tror kommer att hända? Vilka är de stora huvuddragen i utvecklingen? Vad kommer vi...

Vi vill få ner kostnaderna för publiceringar

Hundra procent öppen publicering, lägre kostnader och en transparent prismodell. Det är SUHF:s mål för de avtal mellan svenska lärosäten och vetenskapliga förlag som ska ersätta de nuvarande som löper ut 2024. En nytillsatt utredning ska ta fram strategin för att nå...

Omställning – distansarbete i samband med panademin

ENCELL Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande ENCELL högskolan Jönköping genomförde en studie om distansarbete i samband med pandemin och redovisade resultatet i studien, ”Lång process att kunna acceptera att min värld har krympt”   Tre frågor ställdes i...

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. Läs mer här på Voister – Att...

Learning in a digital age

Utveckla färdigheter och självförtroende för att bli en kompetent och autonom i en digital tidsålder.Här är självinstruerande micro- kurser från OERUniversity NZ alla med utgångspunkt i Learning in a digital age. Samtliga kurser kan ts på egen hand och kan med fördel...

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt...

Internationell utblick – distansundervisning under Covid

( Bild från pixabay.com) Det finns undersökningar som är väl värda att läsa igen. Det gavs ut en publikation av post och telestyrelsen i oktober som heter Internationell utblick – distansundervisning under Covid-19. Under övergripande reflektioner skriver man att det...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Att äldre personer är mer teknikfientliga än yngre vuxna stämmer inte.

Det är av största vikt att myndigheter, företag, banker och andra som erbjuder digitala tjänster och produkter eller säljer digital teknik tar sitt ansvar och tillhandahåller användarvänliga lösningar som passar alla – oavsett ålder – för att ingen ska hamna i digitalt utanförskap.
Det skriver fyra forskare vid Centre for Ageing and Supportive Environments och institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet. Läs mer på SDS här

Digitalt utanförskap är inte nödvändigtvis beroende av ålder. Stereotyper om att vissa grupper, särskilt äldre personer, är mer teknikfientliga än yngre vuxna stämmer inte. Det visar en enkätstudie med 3 000 deltagare vid Lunds universitet.Stereotyper måste ifrågasättas för att inte fler – oberoende av ålder – ska hamna i digitalt utanförskap. Redan före pandemin fokuserade vi i forskningsprojektet GenerationTech vid CASE, ett centrum för forskning om åldrande, vid Lunds universitet, på tre generationers attityder till och användning av digital såväl som annan teknik. Vi valde åldersgrupperna 30-39, 50-59 och 70-79 år.

Huvudsakliga slutsatser är att:
• Ålderism kring digital teknik bör ifrågasättas och motverkas.
• Organiserat och behovsanpassat stöd är av stor vikt för personer i alla åldrar som annars riskerar digitalt utanförskap.
• Nya tjänster behöver tas fram för att öka människors digitala kompetens.
• Bredband och wifi bör vara lika självklart som el eller vatten i bostäder. Riktade insatser till socioekonomiskt svaga hushåll kan därför behövas.
• Användare bör involveras i teknikutveckling. Det gynnar utveckling av enkla, hållbara och användarvänliga produkter och tjänster utan fördyrande finesser eller utformning som försvårar för personer med begränsade förutsättningar och begränsad digital erfarenhet.
Det är alltså av största vikt att myndigheter, företag, banker och andra som erbjuder digitala tjänster och produkter eller säljer digital teknik tar sitt ansvar och tillhandahåller användarvänliga lösningar som passar alla – oavsett ålder – för att ingen ska hamna i digitalt utanförskap.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This