NY

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Att äldre personer är mer teknikfientliga än yngre vuxna stämmer inte.

Det är av största vikt att myndigheter, företag, banker och andra som erbjuder digitala tjänster och produkter eller säljer digital teknik tar sitt ansvar och tillhandahåller användarvänliga lösningar som passar alla – oavsett ålder – för att ingen ska hamna i digitalt utanförskap.
Det skriver fyra forskare vid Centre for Ageing and Supportive Environments och institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet. Läs mer på SDS här

Digitalt utanförskap är inte nödvändigtvis beroende av ålder. Stereotyper om att vissa grupper, särskilt äldre personer, är mer teknikfientliga än yngre vuxna stämmer inte. Det visar en enkätstudie med 3 000 deltagare vid Lunds universitet.Stereotyper måste ifrågasättas för att inte fler – oberoende av ålder – ska hamna i digitalt utanförskap. Redan före pandemin fokuserade vi i forskningsprojektet GenerationTech vid CASE, ett centrum för forskning om åldrande, vid Lunds universitet, på tre generationers attityder till och användning av digital såväl som annan teknik. Vi valde åldersgrupperna 30-39, 50-59 och 70-79 år.

Huvudsakliga slutsatser är att:
• Ålderism kring digital teknik bör ifrågasättas och motverkas.
• Organiserat och behovsanpassat stöd är av stor vikt för personer i alla åldrar som annars riskerar digitalt utanförskap.
• Nya tjänster behöver tas fram för att öka människors digitala kompetens.
• Bredband och wifi bör vara lika självklart som el eller vatten i bostäder. Riktade insatser till socioekonomiskt svaga hushåll kan därför behövas.
• Användare bör involveras i teknikutveckling. Det gynnar utveckling av enkla, hållbara och användarvänliga produkter och tjänster utan fördyrande finesser eller utformning som försvårar för personer med begränsade förutsättningar och begränsad digital erfarenhet.
Det är alltså av största vikt att myndigheter, företag, banker och andra som erbjuder digitala tjänster och produkter eller säljer digital teknik tar sitt ansvar och tillhandahåller användarvänliga lösningar som passar alla – oavsett ålder – för att ingen ska hamna i digitalt utanförskap.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This