NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

8. Visualisera mera

Projektet Multimedia för utbildning, forskning och marknadsföring genomfördes vid Lunds universitet under 2010-2011 och avslutades i december 2011.
Fokus i projektet handlar om verktyg för produktion, publikation och distribuering av visuella medier för utbildning och forskning vid Lunds universitet
Projektet resulterade i tre ”produkter”:
Lunds universitets iTunesU-portal
Teaching and Learning Lab: Rörlig Bild – en ”verktygslåda” online för lärare som på ett pedagogiskt sätt vill använda sig av filmat material i sin undervisning
ett verktyg för mediapublicering, som gör det enkelt för anställda att lagra och publicera visuell media, antingen på iTunesU-plattformen eller som en länk på ett egen vald plattform.
Centre for Educational Development (CED) vid Lunds universitet har nu fått i uppdrag att förvalta dessa verktyg för att skapa, publicera och distribuera audiovisuellt utbildningsmaterial, bland annat genom att sprida information om verktygen bland Lunds universitets anställda (framför allt lärare och forskare), erbjuda stöd för egen produktion av exempelvis skärminspelningar i form av workshops/kurser och individuell handledning, vidareutveckla verktyget för mediapublicering och verktygslådan för lärare samt ta fram exempel på ”best practice” inom området. Vi hoppas också kunna skapa en attraktiv alternativ portal till iTunesU där användarna (studenter, forskare eller en intresserad allmänhet) kan se filmerna som streamad video på Lunds universitets webb.
Länkar:
Learning Lab: Rörlig Bild (verktygslådan):
http://toolbox.multimedia.lu.se/
Lunds universitets iTunes U-portal:
http://itunes.apple.com/se/institution/lund-university/id393848970

Marita Ljungqvist
Lunds Universitet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This