icde4

Man räknar med att 414 miljoner studenter i hela världen är inskrivna i högre utbildningen år 2030. Det beräknas således bli en kraftig ökning av högskolestudenter, från 99 miljoner år 2000. Den ökade efterfrågan till högre utbildning innebär också att nätbaserade, öppna och flexibla utbildningar blir allt vanligare.

Det är då viktigt att kvaliteten på kurserna höjs så att elevernas studieresultat blir goda. Efterfrågan på onlinelärande kommer att öka på grund av flera faktorer, bland annat globaliseringen, demografi, demokrati, digitalisering, teknisk utveckling, rörlighet, integration, hållbarhet och sysselsättning. Dessutom kommer studenter att  söka utbildning som rymmer personlig lärande och anpassning, samt rättvisa, tillgänglighet, och livslångt lärande.

Utbildningskvalitet ligger dock i betraktarens öga och beror ofta på vilken röst som ges utrymme och i vilket sammanhang. Många aktörer som studenter, akademiker, institutioner och de nationella organ som övervakar kvalitetssäkring har ett gemensamt intresse av hög kvaliteten på öppna nätbaserade kurser. Kvaliteten mäts enligt nya typer av kvalitetsinsatser.

”Qingdao Deklarationen” från Kina (2015) var den första globala förklaring om användningen av IKT inom utbildning, som beskriver rätten för varje individ att kunna nå utbildning. Utbildning för alla finns med på UNESCO: s agenda från 2015 till 2030.

Open up education , Öppna upp utbildning utbildning är också en integrerad del av Europeiska kommissionens initiativ att främja innovation på arbetsmarknaden för att säkerställa global konkurrenskraft.
http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/education-technology_en.htm

På uppdrag av Internationella rådet för öppen undervisning och distansundervisning (ICDE), genomfördes en forskningsstudie om kvalitetsmodeller inom online och öppen utbildning av Ossiannilsson , Williams, Camilleri, och Brown (2015).

http://www.icde.org/assets/WHAT_WE_DO/icdequalitymodels22.pdf

Läs hela artikeln på engelska avEbba Ossiannilsson SVERDs vice ordförande och ledamot i EDENs styrelse.

http://www.eden-online.org/nap_elgg/pg/blog/read/10565/all-that-glitters-is-not-gold-current-trends-and-future-challenges-for-quality-assurance-in-the-fields-of-open-learning-and-elearning

 

Categories: Uncategorized

One Response so far.

  1. […] Kvalitet i nätbaserad utbildning […]


Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

2. Låt studenterna

Ebba Ossiannilsson Lunds universitet Alastair Creelman, Linnéuniversitetet OER, MOOC, spelifiering och badgerörelsen Det är ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...