NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet i nätbaserad utbildning

icde4

Man räknar med att 414 miljoner studenter i hela världen är inskrivna i högre utbildningen år 2030. Det beräknas således bli en kraftig ökning av högskolestudenter, från 99 miljoner år 2000. Den ökade efterfrågan till högre utbildning innebär också att nätbaserade, öppna och flexibla utbildningar blir allt vanligare.

Det är då viktigt att kvaliteten på kurserna höjs så att elevernas studieresultat blir goda. Efterfrågan på onlinelärande kommer att öka på grund av flera faktorer, bland annat globaliseringen, demografi, demokrati, digitalisering, teknisk utveckling, rörlighet, integration, hållbarhet och sysselsättning. Dessutom kommer studenter att  söka utbildning som rymmer personlig lärande och anpassning, samt rättvisa, tillgänglighet, och livslångt lärande.

Utbildningskvalitet ligger dock i betraktarens öga och beror ofta på vilken röst som ges utrymme och i vilket sammanhang. Många aktörer som studenter, akademiker, institutioner och de nationella organ som övervakar kvalitetssäkring har ett gemensamt intresse av hög kvaliteten på öppna nätbaserade kurser. Kvaliteten mäts enligt nya typer av kvalitetsinsatser.

”Qingdao Deklarationen” från Kina (2015) var den första globala förklaring om användningen av IKT inom utbildning, som beskriver rätten för varje individ att kunna nå utbildning. Utbildning för alla finns med på UNESCO: s agenda från 2015 till 2030.

Open up education , Öppna upp utbildning utbildning är också en integrerad del av Europeiska kommissionens initiativ att främja innovation på arbetsmarknaden för att säkerställa global konkurrenskraft.
http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/education-technology_en.htm

På uppdrag av Internationella rådet för öppen undervisning och distansundervisning (ICDE), genomfördes en forskningsstudie om kvalitetsmodeller inom online och öppen utbildning av Ossiannilsson , Williams, Camilleri, och Brown (2015).

http://www.icde.org/assets/WHAT_WE_DO/icdequalitymodels22.pdf

Läs hela artikeln på engelska avEbba Ossiannilsson SVERDs vice ordförande och ledamot i EDENs styrelse.

http://www.eden-online.org/nap_elgg/pg/blog/read/10565/all-that-glitters-is-not-gold-current-trends-and-future-challenges-for-quality-assurance-in-the-fields-of-open-learning-and-elearning

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kvalitet i nätbaserad utbildning | Namn på webbplatsen - […] Kvalitet i nätbaserad utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This