NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

8. OER-öppna digitala lärresurser inom det regionala högskolenätverket, Lärosäten Syd

Ebba Ossiannilsson, Lunds universitet

Lärosäten Syd är ett nära och formaliserat samarbete mellan de fem skånska och blekingska lärosätena, nämligen Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Lunds universitet Malmö högskola och SLU/Alnarp, Figur 1. Universitet och högskolor har på ett nytt sätt blivit väsentliga regionala aktörer med ett stort ansvar inom ett antal viktiga områden som tillväxt, industri, kultur och arbetsmarknad. De spelar med andra ord en viktig roll för attraktionskraften. Lärosätena är överens om att ett nära och organiserat – men flexibelt – samarbete är det bästa sättet att möta de nya utmaningarna. På det här sättet kan de bli en effektiv medspelare till såväl näringslivet som det regionala och lokala samhället och samtidigt bättre se till att alla studenter får en så bra studiemiljö som möjligt. Det är i mångfalden inom Lärosäten Syd som styrkan finns (Lunds universitet 2009, Lärosäten Syd 2009).

Inom ramen för Lärosäten Syd har ett nätverk om öppna digitala lärresurser (Open Educational Resources/öppna digitala lärresurser) skapats). Nätverket OER inom Lärosäten Syd syftar till att tillgängliggöra öppna lärresurser för lärosätena. I det regionala nätverket, Lärosäten Syd, OER-
öppna digitala lärresurser ingår lärare, pedagogiska utvecklare, IT-pedagoger, bibliotekarier och andra engagerade medarbetare vid Lärosäten Syd. Nätverket tog sin början under 2009/2010 då ett seminarium vid Lunds universitet (100310) anordnades och samarrangerades mellan de ingående lärosätena i Lärosten Syd, inom ramen för det nationella projektet, OER-en resurs för lärande, finansierat av Kungliga biblioteket (Creelman A et al. 2011).

 

 

Figur 1 De fem ingående lärosätena i LärosätenSyd

 

OER-nätverkets syften

Ett av huvudsyftena är att internt och externt utbyta erfarenheter om att använda och finna befintliga lärresurser som kan återanvändas och förädlas för enskilda syften och behov enligt gällande licensregler. Detta kan åstadkommas genom omvärldsbevakning, erfarenhetsutbyten
och återkommande dialoger mellan parterna. Vid behov kan nätverket också skapa gemensamma lärresurser för gemensamma ändamål. Nätverket OER – Lärosäten Syd har syftar också till att inspirera lärare att använda OER/OEP i kvalitetshöjande syften för studenternas inlärningsprocess och lärande samt för att förbättra utbildningarna. Detta kan i huvudsak ske genom marknadsföringsåtgärder, seminarer/workshops samt tillgängliggörande på ett överskådligt, lättillgängligt och sökbart sätt. Detta oavsett om lärresurserna (OER) skapats enskilt, inom nätverket eller utgör befintliga lärresurser.

Genom goda exempel och påvisande av god praxis (Open Educational Practice, OEP) kan nätverket inte bara påverka användning och skapande av OER inom lärosätena utan nätverket kan dessutom utgöra gemensam påverkansfaktor nationellt. Nätverkets ambition är att agera tvärdisciplinärt och målgruppen för aktiviteterna är i huvudsak anställda inom lärosätena men också beslutsfattare. Nätverket fokuserar på OER/OEP kvalitetetshöjande aspekter i undervisningen för våra studenter. Via e-möten och fysiska-möten diskuterar nätverket gemensamma åtgärder för pedagogisk utveckling inom området.

OER-nätverkets aktiviteter

Hittills har nätverket främst fokuserat arbetet med att främja användningen av OER och OEP inom
Lärosäten Syd. En del av kommande aktiviteter, skisseras nedan:

  • Kartläggning av användning och utveckling av OER vid Lärosäten Syd
  • Möjligheten att göra OER synliga och sökbara via Libris och/eller lärosätenas söktjänster
  • Uppmärksamma OER under Almedalsveckan 2013
  • Workshop i källvärdering av OER (genomfördes den 11/6, 2012)
  • Utveckla/förädla lärresurser om plagiering
  • Utveckla/förädla lärresurser om källvärdering
  • Genomföra seminarium om OER för beslutsfattare
  • Verka för policy om OER och OEP för Lärosäten Syd
  • Ge allmänheten tillgång till OER framtagna vid Lärosäten Syd
  • Samla goda exempel
  • Marknadsföring
  • Certifiering

Medlemmar i nätverket OER – Lärosäten Syd

Blekinge tekniska högskola: Lasse Bourelius, Eva Norling Ulrica Skagert
Högskolan Kristianstad: Anders Karlsson Åsa Kronkvist, Bodil Lennvig, Dan Wirdefalk
Lunds universitet: Ebba Ossiannilsson, Åsa Forsberg
Malmö högskola: Jacob Andesson, Björn Lundgren, Jessica Zaar
Sveriges Lantbruksuniversitet: Jenny Ericsson

Kort om Öppna digitala lärresurser (OER) och creative commons

Öppna digitala lärresurser (OER) är undervisnings, lärande och forsknings material som är öppna och fria och vanligen under creative commons licenser(cc) som tillåter att resurserna att användas, återanvändas, spridas och även säljas öppet och fritt (ref).  För mer detaljerad information om öppna digitala lärresurser (OER), öppen digital praxis (OEP), se artikel härintill av Ossiannilsson och Creelman.

Figur 2 OER Logo 2012 J. Mello, used under  a Creative Commons license CC-BY

Creative commons (cc) är enkelt, Det finns sex olika licenser som bygger på fyra villkor som kan kombineras på sex olika sätt. Alla CC-licenser har villkoret Erkännande, vilket innebär att de som använder ditt verk måste ange att du är upphovsman och göra det på det sätt som du önskar
(Alexandersson 2012, Creative commons 2012a b, Klang 2008-2010). För mer detaljerad information om creative commons, se artikel härintill av Ossiannilsson och Taawo.

Figur 3  Creative commons logotype
Referenser:

Alexandersson K (2012) Vad är Creative commons. .SE; Webbstjärnan. Hämtad 120713 från http://
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Yd9dP3vlOyk

Creative commons. (2012a) Välkommen till Creative Commons i Sverige. Hämtad 120713 från http://
www.creativecommons.se/

Creative commons (2012b) Välj rätt licens. .SE, i samarbete med creative commons. Hämtad 120713
från https://www.iis.se/docs/Creative-Commons-Webb.pdf

Creelman A et al. (2011) En resurs för lärande. Slutrapport. Hämtad 120713 från http://www.kb.se/
dokument/Om/projekt/open_access/2011/OER%20slutrapport%20v2.pdf

Klang M (2008-2010) Copyright- Copyleft.
En guide om upphovsrätt och licenser på nätet. .SE 6. Hämtad 120713 från https://www.iis.se/docs/
copyright_copyleft.pdf

Lunds universitet(2009) Lärosätena i Skåne och Blekinge bildar gemensam front. Hämtad 120713 från
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=1211

Lärosäten Syd (2009) Lärosäten Syd. Överenskommelse om ett fördjupat samarbete och ett
akademiskt nätverk mellan lärosätena i Skåne och Blekinge. Hämtad 120713 från http://www.mah.se/
upload/GF/pme/PME%20NY/L%C3%A4ros%C3%A4ten%20Syd%20%C3%B6verenskommelse.pdf

Ossiannilsson E & Creelman A (2012) Låt studenterna orchestrera sitt eget lärande – Det
kollaborativa lärandet och en öppen utbildningskultur genom öppna digitala lärresurser (OER). SVERD
nytt 3.

Ossiannilsson E & Taawo A (2012) Creative Commons. SVERD nytt 3.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This