NY

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...

Sju av tio lärare som undervisar i grundskolan är behöriga lärare

Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. I gymnasiet ligger lärarbehörigheten nu på 84,2 procent vilket också är en liten ökning mot föregående år skriver fackföreningen Sveriges Lärare som granskat Skolverkets statistik. – Det är positivt att vi...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad är en bra MOOC kurs?

moocsins Studentpanel: Vad är en bra MOOC kurs ?

Den 9-10 juni 2016 gick andra MOOCs i Scandinavia Conference av stapeln på Chalmers i Göteborg. Ett spännande inslag var paneldebatten ”What makes a great MOOC?”. Studentpanelen delade med sig av sina erfarenheter och reflektioner runt MOOCs. De ansåg bland annat att MOOCs (eller delar av MOOCs) integrerade i campuskurser frigör tid för mer seminarier, vilket främjar ett djupare lärande. Studenterna kunde tänka sig att gå en MOOC för att förbättra sitt CV, men även som ren hobby. De var generellt inte intresserade av att betala för ett kursintyg och ansåg att prov i MOOCs kanske är onödigt, eller bara behövs för de deltagare som faktiskt vill ha ut ett intyg. Det som, ur studenternas perspektiv, avgör kvaliteten på en MOOC, är engagerade och motiverande lärare, samt fokus på applikationer i verkligheten.
Läs mer om konferensen här: http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016/Pages/mis2016.aspx

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This