NY

SVERD och UHR Webbinarium 29/11 : Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

SVERD Webbinarium: Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation Anmälan är fri och sker via UHR:s webb här: Tid: 29 november 2022 kl 13:15 till- kl 14:30 Plats: Zoom Arrangör: SVERD Kontakt: hpu@uhr.se Pris: Gratis Sista anmälan: 28...

Professor Dr. Ebba Ossiannilsson wins award for Open Leadership

Som tidigare meddelats 25 oktober 2022 är Ebba Ossiannilsson V ordförande Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning (Sverd) en av vinnarna för Open Education Awards for Excellence år 2022 i kategorin öppet ledarskap Läs intervjun ICDE Gjorde med...

Sverige utbildar för få yrkesutbildade

Svenskt näringsliv varnar för att den befintliga yrkesutbildningen brister såväl i kvalitet som i anpassning efter arbetsmarknadens behov. Avsaknaden av utbildad arbetskraft beräknas kosta samhället 990 miljarder kronor fram till år 2035.Ett stort skäl till det svala...

Call for Nominations: ICDE Quality Network

ICDE uppmanar institutionella medlemmar att nominera kandidater till ICDE Quality Network för perioden 2023-2024. SVERD har varit med I Focal Points on Quality (FPQs) Europe under förra mandatperioden. Läs mer här Nu är ett call ute igen för perioden 2023-2024. ICDE...

ICDE Global Presidents’ Forum 2022 15 november 2022

ICDE GPF 2022 15 november 2022 organiseras som ett halvdags virtuellt evenemang. Forumet är organiserat som två valfria synkrona sessioner för att passa de olika tidszonerna i vårt internationella nätverk och är gratis att delta. Giltigt ICDE-medlemskap för 2022 krävs...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad är en bra MOOC kurs?

moocsins Studentpanel: Vad är en bra MOOC kurs ?

Den 9-10 juni 2016 gick andra MOOCs i Scandinavia Conference av stapeln på Chalmers i Göteborg. Ett spännande inslag var paneldebatten ”What makes a great MOOC?”. Studentpanelen delade med sig av sina erfarenheter och reflektioner runt MOOCs. De ansåg bland annat att MOOCs (eller delar av MOOCs) integrerade i campuskurser frigör tid för mer seminarier, vilket främjar ett djupare lärande. Studenterna kunde tänka sig att gå en MOOC för att förbättra sitt CV, men även som ren hobby. De var generellt inte intresserade av att betala för ett kursintyg och ansåg att prov i MOOCs kanske är onödigt, eller bara behövs för de deltagare som faktiskt vill ha ut ett intyg. Det som, ur studenternas perspektiv, avgör kvaliteten på en MOOC, är engagerade och motiverande lärare, samt fokus på applikationer i verkligheten.
Läs mer om konferensen här: http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016/Pages/mis2016.aspx

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This