NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Webinar 21 maj om MOOC-projektet vid Lunds universitet

Webinar 21 maj om MOOC-projektet vid Lunds universitet

Tid: 21/5, kl 13.15 -15
Plats: CED, MNO-huset rum O104

MOOCs – Massive Open Online Courses – är ett nytt fenomen i den
internationella universitetsvärlden. Hundratals stora lärosäten erbjuder
kostnadsfria nätbaserade kurser för tiotusentals deltagare världen över via
särskilda MOOC-plattformar som t ex Coursera, edX och FutureLearn. Nu
är det Lunds universitets tur. Inom ramen för ett nystartat treårigt projekt
kommer under 2014 tre kurser att produceras och erbjudas som MOOCs
på plattformen Coursera:

Greening the Economy: Lessons and experience from Scandinavia (IIIEE)
Introduction to European Business Law (Juridiska fakulteten)
Global Perspectives on Sexual and Reproductive Health and Rights
(Medicinska fakulteten)

Kom och lär dig mer om vad en MOOC är, vad projektet innebär och hur
arbetet med att designa och producera en MOOC går till. I panelen kommer
att finnas projektledare, kursansvariga lärare, bibliotekarier och andra
representanter från projektgruppen. Det kommer att finnas möjlighet att
ställa frågor och diskutera möjligheter och begränsningar med MOOCs.
Seminariet kan också följas online med möjlighet att ställa frågor via chat i
Adobe Connect Pro.
Anmäl dig här (om du vill delta online anger du det så får du en länk per
email):
http://bit.ly/SgLRz8

För frågor om projektet eller seminariet, kontakta projektledare Marita
Ljungqvist: marita.ljungqvist@ostas.lu.se

Varmt välkomna!

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Webinar 21 maj om MOOC-projektet vid Lunds universitet | Namn på webbplatsen - […] Webinar 21 maj om MOOC-projektet vid Lunds universitet […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This