NY

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

En nystart för Digitaliseringsrådet

Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....

SFS rapport om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten

SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad ska krävas av ett lärosäte för att bli universitet?

Sverige får allt fler universitet – senast i raden är Mälardalens. Men vad som avgör om ett lärosäte ska få universitetsstatus är oklart. Nu har Universitetskanslersämbetet tagit fram kriterier som ska göra att de blir bedömda på likvärdiga grunder. Vid årsskiftet 2021/2022 fick Mälardalens högskola universitetsstatus. Därmed fick Sverige sitt 18:e universitet, varav 16 är statliga. Läs mer på Curie  här

Att lärosätet skulle bli universitet fastställdes redan i den senaste forskningspropositionen – som också anger ett antal skäl till beslutet. Men där står också att regeringen framöver vill införa kriterier som ska ligga till grund för beslut om att ett lärosäte ska få universitetsstatus. Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har sedan fått uppdraget att ta fram dessa.

Två kriterier

I december presenterade UKÄ sina förslag i en rapport.

– Dels ska lärosätet framgångsrikt ha inrättat forskarutbildning och ha förvaltat den på ett bra sätt. Dels ska det ha hög kvalitet i utbildning, forskning och samverkan, säger Stella Annani. För helhetsbedömningen är det dessutom viktigt att forskning och forskarutbildning hänger samman med utbildningen

– Idag handlar det mer om vad som är skillnaden i mandat och uppdrag än hur vi benämner det. Vad betyder det att vara högskola om vi har fler universitet än högskolor? Vi upprätthåller skillnaden mellan dem samtidigt som gränserna har suddats ut och bidragit till otydlighet, säger Mats Benner som är professor i forskningspolitik och dekan för ekonomihögskolan i Lund. Han tror att den ökande andelen universitet beror på att universitetsbegreppet i ökad grad har politiserats, och skulle inte bli förvånad om det kommer att avspegla sig i den kommande valrörelsen.

– Idag handlar en hel del av den svenska politiska debatten om stad och landsbygd. Det är inte omöjligt att vi får en diskussion om landsbygdsprofil på forskningspolitiken som kommer att påverka synen på hur resurser till lärosäten ska fördelas, säger han.

Frågan om kvalitetskriterier bereds just nu i Regeringskansliet som inte kan säga när arbetet är klart. Men enligt forskningspropositionen ska regeringen besluta om kriterier under mandatperioden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This