NY

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt ZOOM länk till Höstkonferensen 29/9  Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD...

Rikta nya studiestödet till de som behöver det mest

I en rapport för SNS granskar David Seim vid Stockholms universitet omställningsstudiestödet som infördes för två år sedan. Nu skriver han och medförfattaren Peter Fredriksson i DN Debatt om sina slutresultat. I oktober 2022 lanserades omställningsstudiestödet för att...

Danderyd har högst andel behöriga lärare i Stockholms län

Danderyd är den kommun i Stockholms län som hade högst andel behöriga lärare i grundskolan under läsåret 2023/24. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare analyserar för samtliga kommuner och län. I oktober 2023 hade motsvarande 80 procent av...

Johan Pehrson blir ny utbildningsminister

Johan Pehrson (L) tar över rollen som utbildningsminister efter Mats Persson (L). Det stod klart när statsminister Ulf Kristersson presenterade den nya regeringen. Pehrson tar också över ansvaret för gymnasieskolan. Det här är ett skifte som ska och kan kanalisera den...

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm. Arbetsgivaren på ett friskolegymnasium vill inte teckna kollektivavtal. Därför väljer fackförbundet Sveriges Lärare att varsla om strejk för sina medlemmar. I flera år har medlemmarna på Birger Jarls...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utredningen – Ökad kvalitet i lärarutbildning och fler lärare i skolan

Göteborgs universitet är kritiskt till flera av förslagen i regeringens promemoria ”Ökad kvalitet i lärarutbildning och fler lärare i skolan”.
– Vi bedömer att förslagen inte skapar högre kvalitet i lärarutbildningen och endast i ringa omfattning bidrar till att fler lärare kommer att utbildas, säger Åke Ingerman, dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

– Det här förslaget är anmärkningsvärt för det saknar underbyggnad, vetenskapliga referenser och en analys av vilken brist i dagens utbildning som det förväntas åtgärda, säger han och fortsätter:

– Det är akademins roll att identifiera de fält inom vetenskapen som ger bäst grund för yrkesutövningen och som bäst besvarar frågor om olika undervisningsmetoders effektivitet. Att peka ut särskilda vetenskapsområden i förordningen riskerar att snabbt bli föråldrat och framstå som tidsbundna opinionsyttringar.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This