NY

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Regionens 27 framtidspaket

Region Uppsala ska bli bäst på digitalisering och nu är grunden lagd. Under två år har en arbetsgrupp tagit fram 27 arbetspaket och nästa steg är att de ska bearbetas av en arkitekturorganisation för att sedan implementeras. Läs mer här – Region Uppsala ska vara bäst...

Hantering av världens skolsystem under coronapandemin och dess effekter

Nyligen presenterades Unesco, Unicef och World Bank resultatet av en undersökning av hur regeringarna i en stor del av världens länder hanterat skolan och coronapandemin så här långt. Undersökningen genomfördes i två omgångar, i juni/juli respektive i oktober 2020. I...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utredningen för planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola är klar

Anna Ekström tog idag den 8 juni emot utredningen av Lars Stjernkvist om planering och dimensionering av komvux och gymnasial utbildning.

Blir förslagen verklighet innebär det bland annat att arbetsmarknadens behov ska få ökad tyngd, och följaktligen ska elevernas önskningar väga lättare. Det är ”inte rimligt att erbjuda ett utbud av utbildningar som leder till att många elever får svårt att etablera sig på arbetsmarknaden”, skriver Stjernkvist och syftar på att flera av yrkesprogrammen lockar för få i förhållande till branschernas behov och att sökintresset på sina håll så svagt att utbildningar ställs in.

Stjernkvist föreslår också regionala ramar för utbudet inom gymnasieskolan och för yrkesutbildning inom komvux. Ramarna ska ange vilka utbildningar som ska ges och hur många platser som ska finnas på dessa.

När det gäller de fristående gymnasieskolorna konstaterar Stjernkvist att de utbildar ungefär en fjärdedel av eleverna. ”Jag anser att de fristående skolornas roll i utbildningssystemet ska stärkas och att lika villkor så långt möjligt ska gälla för huvudmän för fristående och kommunala skolor. Den ökade statliga styrningen av utbudet som jag föreslår ska därför gälla både kommunala och enskilda huvudmän.”

Se länk till SOU 2020:33  utredningen här.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This