NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utbildningssystemet behöver utvecklas

ml_us200

Ulf Sandström SVERDs ordförande hälsade gästföreläsare Martin Linder förbundsordförande UNIONEN och medlem i Digitaliseringsrådet välkommen till SVERDs Årsmöteskonferens 2018.

Martin Linder menade att för att få ett bra och utvecklande arbetsliv behöver samhället satsa på livslångt lärande och kompetensutveckling i arbetslivet.

Det innebär att nuvarande utbildningssystem behöver utvecklas mot större öppenhet och bli flexiblare med större variation i kursutbudet.

Digitaliseringen kommer att driva på denna utveckling menar Martin Linder vid SVERDs årsmöteskonferens i Stockholm.

Digitalisering inom arbetslivet kan delas in i två olika huvudområden.

  1. Digital utveckling, arbete kan organisera på nya sätt.
  2. Automatisering inom arbetslivet och hur det påverkar nuvarande arbetsmarknad.

Nya affärsideer kommer snabbt där man kan paketera nya erbjudanden i en delningsekonomi som styrs av nya plattformar tex AirbnBb uthyrning av bostäder och Uber taxi med privat bil etc.

Unionen bejakar utvecklingen och försöker ej stoppa den men menar samtidigt att man ej bör ej stödja affärsmodeller som ej kan regleras. Vi behöver en schysst arbetsmarknad.

Förändring av utbildningssystemet bör inriktas mot att se över:

  1. Finansiering
  2. Validering  – Bedömning av reell kompetens och behörighet till vidare utbildning bör ses över.
  3. Vägledning
  4. Utbildningsutbud

Digitaliseringsrådets arbete med utbildningsfrågorna pågår och man är hitills överens i arbetsgruppen om betydelsen av det livslånga lärandet.

Trenden för utbildning till Unionens medlemmar är att i dagsläget minskar”on the job training” . I en enkätintervju nyligen  hade 4 av 10 medlemmar ej  erbjudits någon kompetensutveckling via arbetsgivaren de senaste 12 månaderna.

Ökad tillgänglighet till kompetensutveckling är en viktig fråga för Unionen avslutar Martin Linder sitt föredrag med.

Läs mer i dagens DN debatt en artikel av Martin Linder om studiemedel för yrkesverksamma.

https://www.dn.se/debatt/studiemedelsmiljard-behovs-for-att-utveckla-yrkesverksamma/

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This