NY

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utbildningssektorn startar initiativ kring digitalisering i högre utbildning

EdTech Sweden är ett initiativ som samlar högskolor, statlig utbildningsanordnare, en forskningsstiftelse inom näringslivet, utbildningsföretag, intresseorganisationer inom högre utbildning och Edtechföretag. Syftet med initiativet är att sätta behovet av en strategi och vision nationellt på kartan. Något branschen har saknat de senaste tio åren.

– ”Det händer för lite i Sverige i en internationell jämförelse. Digitalisering av utbildning är en fråga om konkurrenskraft på individ, företags och nationsnivå”, säger Fredrik Svensson VD RAU och en av initiativtagarna till EdTech Sweden.

Vi ser stora nationella satsningar, bland annat i våra nordiska grannländer, Holland och Storbritannien, som alla tagit frågan på allvar och har en medveten långsiktig strategi.

– ”Det kommer definitivt inte att räcka med en utredning av MOOC:s eller nätbaserat lärande i högre utbildning. Det kommer behövas betydligt bredare satsningar”, menar Jannie Jeppesen som ansvarar för EdTech Sweden. “Digitaliseringskommissionen snuddar bara vid frågan, men borde ha den som fokusområde.”

I Sverige efterlyser näringslivet och offentlig sektor arbetskraft som kommer ut i arbetslivet och kan leda arbetet i en digitaliserad verksamhet och möjligheter för snabb kompetensomställning, med kontinuerlig uppdatering av kompetens under hela yrkeslivet. Lärosätena har stora utmaningar i att ställa om och utnyttja digitaliseringens möjligheter för effektivisering och kvalitetshöjning, ytterst en fråga om att man nu verkar i en globalt konkurrensutsatt marknad.Initiativet är nystartat och vill bland annat skapa en årlig mötesplats i internationell klass här i Sverige, för att sätta frågan om ”beslut på rätt plats” på agendan. I förlängningen vill vi skapa en förståelse för vikten av en nationell strategi och vision på en politisk nivå för att få kraft i det goda arbete som sker lokalt ute i verksamheterna.

Den 12-13 november går den första EdTech Sweden konferensen av stapeln i Stockholm. Mötesplatsen syftar till vara en mötesplats för beslutsfattare inom högre utbildning, corporate education, vuxenutbildning, myndigheter, politiker och näringsliv kring frågan om digitalisering inom utbildning.

EdTech Sweden med initiala samarbetspartners, fler partners tillkommer efterhand; Blekinge Tekniska Högskola, It´s Learning, Blackboard, Stiftelsen MTC, Anthon B Nilsen Utbildning AB, Lernia, SVERD och Rektorsakademien Utveckling som arrangerar det hela. 

Rektorsakademien Utveckling är en generator för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökad kreativitet och ökat lärande. Vi vill vara en vitamininjektion och stimulera till förändring och innovation, tillsammans med våra samarbetspartners. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker som konstruktivt bidrar med något nytt.

 Läs mer här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This