NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

3. UR play filmer från NU2012

Från NU2012

En nationell konferens om det gränslösa lärandet med fokus på att de traditionella utbildningarna är under omformning. Inspelat 18 oktober 2012.

Arrangör: Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola, högskolorna i Borås, Halmstad, Jönköping och Skövde, Högskolan Väst och Karlstads universitet.

Programmen sändes 27-28 november 2012 i UR Samtiden i Kunskapskanalen

 

17.05-17.50 Gränslöst lärande: Förnya med mobil teknik

Vår relation ändrar sig radikalt med de digitala teknikernas utveckling, och våra sätt att lära ut måste också förändras. Om detta föreläser William Rankin, chef för pedagogisk utveckling på Abilene Christian University i USA. Idag bär elever runt på gratis teknologi i fickan, som för fem år sedan skulle kostat flera miljoner, säger han.

http://urplay.se/173365  43min01s

17.50-18.25 Gränslöst lärande: Pedagogisk design

Elsebeth Korsgaard Sorensen, professor i IT och lärande vid Aarhus universitet, föreläser om en modell för att designa framtidens pedagogik. Hon menar att konceptet lärande kan förändras i framtiden och att vi behöver tänka annorlunda om forskning och lärande.

http://urplay.se/173375  33min18s

18.25-19.00 Gränslöst lärande: Tvärkulturell forskarhandledning

Gina Wisker, chef för centrum för lärande vid University of Brighton, berättar om vad man bör tänka på när man handleder doktorander från andra kulturer. Hon förklarar också betydelsen av vad hon kallar lärande språng, på forskares väg mot en doktorsexamen: den stund de når en högre insikt om sin forskning.

http://urplay.se/173374  32min24s

16.55-17.20 Gränslöst lärande: Lärares IT-användning i högre utbildning

På de flesta högskolor idag finns det en idé om att använda IT för att bland annat öka tillgängligheten och utbildningskvaliteten. Det säger Johan Lundin, forskare i tillämpad IT. Han föreläser tillsammans med Lars Svensson, forskare i informatik, om studier de gjort om högskolelärares användning av IT.

http://urplay.se/173376  20min33s

17.20-17.35 Gränslöst lärande: Kvalitet inom nätbaserat lärande

Om vi fortsätter att använda dagens metoder och verktyg så blir vi snart ointressanta för våra studenter. Det säger Alastair Creelman, projektledare på Linnéuniversitetet. Han föreläser om vikten av att förbättra kvaliteten på e-lärande. http://urplay.se/173377  19min06s

17.35-17.55 Gränslöst lärande: Datavetenskapens didaktik

Anders Berglund, forskare i datavetenskapens didaktik, berättar om Uppsala universitets utbildning i detta ämne. De har valt att göra studenterna till forskare vilket Anders Berglund anser har fördelarna.

http://urplay.se/173378 17min52s

17.55-18.15 Gränslöst lärande: Hur ser lärare på undervisning och lärande?

Hur ser lärare på lärande, utbildning, sin egen roll och sina studenter? Maja Elmgren, forskare i universitetspedagogik, och Staffan Andersson, forskare i fysikens didaktik, berättar om fyra olika typer av lärare som de hittade.

http://urplay.se/173379  18min43s

18.15-18.30 Gränslöst lärande: Bedömning av pedagogisk skicklighet

Katarina Winka, pedagogisk utvecklare, håller i en kurs för pedagogiskt sakkunniga, för att få fler personer att involvera sig i bedömningsuppdragen och öka kvaliteten på bedömningarna. Här delar hon och hennes kollegor med sig av erfarenheterna.

http://urplay.se/173381  17min50s

18.30-19.00 Gränslöst lärande: Att utveckla högskolepedagogik

Silwa Claesson, forskare i didaktik, berättar om sina undersökningar av universitetslärares förmåga att utveckla egna teorier om undervisning. Hon ser tendenser att denna förmåga skiljer sig mellan lärare inom olika ämnesinriktningar.

http://urplay.se/173381   24min19s

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This