NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Talare vid SVERDs höstkonferens: Kjell Nyman, Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering

Kjell Nyman  Analys- och utredningskonsult och författare till den den nya ESU rapporten om Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering medverkar på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och delger erfarenheter och rekommendationer utifrån ESO studien Rapporten Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning.  SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson har varit expert fra i de internationella avsnitten och diskussionerna i rapporten.

Rapporten kommer dessutom att diskuteras vid ett seminarium/Webinarium 25 augusti 2020 kl. 09:15 – 11:00

Användningen av digitala hjälpmedel på universitet och högskolor är utbredd och coronapandemin har inneburit ett jättekliv framåt för utbildning på distans. På många platser runt om i landet pågår arbete för att öka digitaliseringen av högskolan, men det saknas en samlad bild av alla initiativ som tagits. Rätt tillämpad har digitaliseringen potential att öka utbildningens kvalitet och effektivitet och medför dessutom större möjligheter att nå nya grupper av studenter.

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

Vid seminariet presenteras rapporten, sedan följer kommentarer och diskussion. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

• Hur bör prioriteringar göras i arbetet med att digitalisera högskolan?
• Vilka förändringar – pedagogiska och andra – är nödvändiga för att bäst tillvarata digitaliseringen?
• Finns internationella erfarenheter vi kan lära av?

Vid seminariet den 25 augusti 2020 medverkar:

Torunn Gjelsvik, generalsekreterare, International council for open and distance education (ICDE)
Fredrika Lagergren Wahlin, vicerektor, Göteborgs universitet
Kjell Nyman, författare
Karin Röding, generaldirektör, Universitets- och högskolerådet

Hans Lindblad, ordförande i ESO:s styrelse, modererar seminariet.

I samband med lanseringen av rapporten publicerades i Universitetsläraren en viktig och intressant artikel av Kjell Nyman med rubriken Regeringens passivitet begränsar möjligheten att ta tillvara digitaliseringens landvinningar.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This