NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Talare vid SVERDs höstkonferens: Kjell Nyman, Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering

Kjell Nyman  Analys- och utredningskonsult och författare till den den nya ESU rapporten om Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering medverkar på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och delger erfarenheter och rekommendationer utifrån ESO studien Rapporten Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning.  SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson har varit expert fra i de internationella avsnitten och diskussionerna i rapporten.

Rapporten kommer dessutom att diskuteras vid ett seminarium/Webinarium 25 augusti 2020 kl. 09:15 – 11:00

Användningen av digitala hjälpmedel på universitet och högskolor är utbredd och coronapandemin har inneburit ett jättekliv framåt för utbildning på distans. På många platser runt om i landet pågår arbete för att öka digitaliseringen av högskolan, men det saknas en samlad bild av alla initiativ som tagits. Rätt tillämpad har digitaliseringen potential att öka utbildningens kvalitet och effektivitet och medför dessutom större möjligheter att nå nya grupper av studenter.

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

Vid seminariet presenteras rapporten, sedan följer kommentarer och diskussion. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

• Hur bör prioriteringar göras i arbetet med att digitalisera högskolan?
• Vilka förändringar – pedagogiska och andra – är nödvändiga för att bäst tillvarata digitaliseringen?
• Finns internationella erfarenheter vi kan lära av?

Vid seminariet den 25 augusti 2020 medverkar:

Torunn Gjelsvik, generalsekreterare, International council for open and distance education (ICDE)
Fredrika Lagergren Wahlin, vicerektor, Göteborgs universitet
Kjell Nyman, författare
Karin Röding, generaldirektör, Universitets- och högskolerådet

Hans Lindblad, ordförande i ESO:s styrelse, modererar seminariet.

I samband med lanseringen av rapporten publicerades i Universitetsläraren en viktig och intressant artikel av Kjell Nyman med rubriken Regeringens passivitet begränsar möjligheten att ta tillvara digitaliseringens landvinningar.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This