NY

Skolenkäten 2024 visar god trygghet men bristande studiero

Skolinspektionen granskar all skolverksamhet i hela landet. Målet är att bidra till en god och likvärdig utbildning i en trygg miljö för alla barn och elever. Skolenkäten, som är en del av denna granskning, hjälper oss att få en bild av hur skolan upplevs av elever,...

Sänd in högskolepedagogiska tips till Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling Lägg in dina högskolepedagogiska  pedagogiska tips här, https://hpu.uhr.se/resursbanken/ Frågor om resursbanken kan skickas till redaktör Mats Brenner...

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO Rekommendationer om OER

SVERD har genom Svenska UNESCOrådet, Utbildningsdepartementet fått möjlihget att yttra sig i UNESCOs förslag på rekommendationer för Open Educational Resources (OER). SVERD välkomnar naturligtvis denna förfrågan och möjlighet att genom vår breda kompetens och erfarenhet inom området bidra i frågor om OER.

Förslaget kommer efter flera års diskussioner inom UNESCO om behovet av  recommendationer för OER. UNESCO generalkonferens beslutade hösten 2017 att det finns ett behov

“to reinforce international collaboration in the field of Open Educational Resources (OER)” och att “a recommendation could be an essential tool to strengthen the implementation of national and international legislation, policies and strategies in this field, as well as to enhance international cooperation on the use of Open Educational Resources (OER) in support of Sustainable Development Goal 4 ‘Education’”.

I enlighet med Unescos stadgar måste en preliminär rapport och ett förslag på rekommendation skickas till samtliga medlemsländer med möjlighet för synpunkter i god tid innan en rekommendation kan antas. En rekommendation riktar sig till medlemsländerna och är ett uttryck för gemensamma ståndpunkter i en viss fråga och en uppmaning att genomföra vad som framförs i rekommendationen. Samtliga medlemsländer ska sedan rapportera om genomförandet av en rekommendation vart fjärde år till UNESCO.

Förslaget om en rekommendation om OER kommer att behandlas på Unescos generalkonferens 2019.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This