NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendationer

Hej

NU är chansen för alla att göra sin röst hörd vad gäller de kommande UNESCO OER Rekommendationerna

Ta del av konsultationsprocessen och bidra till rekommendationerna. Se inbjudan och länkar nedan
Dear Colleagues,

In order to facilitate the online consultation process, we would like to informs you that the worldwide consultation on the drafting of the UNESCO Open Educational Resources (OER) Recommendation text is now OPEN.

The Draft Recommendation text has been prepared by a group of experts from UNESCO and experts, stakeholders, researchers and practicioners in the field of OER from all World Regions.

The OER Recommendation builds on the Ljubljana OER Action Plan (attachment) which was the product of a worldwide open consultation process – 6 Regional Consultations, open online consultation and debate during the 2nd World OER Congress held from 18 to 20 September 2017 in Ljubljana, Slovenia, with over 500 stakeholders from all regions, including 14 Ministers of Education or Higher Education.

We would like to kindly ask you to forward this open invitation to contribute to the draft of the OER Recommendation text to the responsible authorities as well as to all interested institutions in your countries.

Of course, we are looking forward also to your own active participation so that we could guarantee an inclusive approach and the development of a worldwide recognized draft recommendation text.

The text is available in English and French on:

https://www.oercongress.org/unesco-oer-recommendation/

https://www.oercongress.org/fr/recommandation-sur-les-rel/

The deadline for submission of contributions is: 1 June 2018.

Thank you for your cooperation.

All the Best,

Gašper

GAŠPER HRASTELJ

Slovenska nacionalna komisija za UNESCO / Slovenian National Commission for UNESCO
Kotnikova 38, 1000 Ljubljana, Slovenia

(: +386 (0)1 478-4678  7: gasper.hrastelj@gov.si

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This