NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här

Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här Final OER Report_SWEDEN

Läs mer på Mötesplats OER här

UNESCO OER Rekommendation bygger på Ljubljana OER Action Plan 2017 för att integrera OER för att hjälpa alla medlemsstater att skapa inkluderande kunskapssamhällen och uppnå 2030 års agenda för hållbar utveckling, nämligen SDG 4 (Kvalitetsutbildning), SDG 5 (Jämställdhet), SDG 9 (Industri, innovation och infrastruktur), SDG 10 (Minskad ojämlikhet inom och mellan länder), SDG 16 (Fred, rättvisa och starka institutioner) och SDG 17 (Partnerskap för målen).

UNESCOs medlemsländer antar den nuvarande rekommendationen om öppna utbildningsresurser (OER), den tjugofemte november 2019. Rekommenderar att medlemsstaterna tillämpar bestämmelserna i denna rekommendation genom att vidta lämpliga åtgärder, inklusive de lagstiftnings- eller andra åtgärder som kan krävas, i enlighet med varje stats konstitutionella praxis och styrande strukturer, för att inom sina jurisdiktioner verkställa principerna i rekommendationen. UNESCO rekommenderar också att medlemsstaterna gör de myndigheter och organ som ansvarar för lärande, utbildning och forskning uppmärksamma på rekommendationen och samråder med relevanta intressenter som berör lärande och utbildning. UNESCO rekommenderar vidare att medlemsstaterna rapporterar till den, vid sådana datum och på sådant sätt som ska fastställas, om de åtgärder som vidtagits i enlighet med denna rekommendation.

Open Educational Resources (OER) are learning, teaching and research materials in any format and medium that reside in the public domain or are under copyright that have been released under an open license, that permit no-cost access, re-use, re-purpose, adaptation and redistribution by others.

FEM områden är specillt fokuserade i rekommendationen

i) Building capacity of stakeholders to create, access, re-use, adapt and redistribute OER

(ii) Developing supportive policy

(iii) Encouraging effective, inclusive and equitable access to quality OER

(iv) Nurturing the creation of sustainability models for OER

(v) Promoting and reinforcing international cooperation

Dessutom inkluderas monitoring och utvärdering.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This