NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender inom lärande 2017, ny rapport från Open University, UK

Open University, UK har lanserat sin nya rapport om trender inom lärande 2017. De pekar framför allt på

  • Lärande för framtiden (Learning for the future)
  • Lärande via sociala medier (Learning through social media)
  • Produktiva misstag (Productive failure)
  • Formativ analys (Formative analytics)
  • Lärande från the ”crowd”  (Learning from the crowd)
  • Design tänkande (Design thinking)

Läs hela rapporten här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Trender inom lärande 2017, ny rapport från Open University, UK | Namn på webbplatsen - […] Trender inom lärande 2017, ny rapport från Open University, UK […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This