NY

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre scenarion inför höstterminen 2020

Gymnasielärare runt om i landet kämpar för att hålla så bra distansundervisningen som möjligt under coronapandemin.
Målet är att det ska fungera väl med distansundervisning nu när man ej kan träffas och bedriva klassrumsundervisning.
Både utbildningsministern, lärarfacken och skoldebattörerna talar om vikten av att sänka förväntningarna på skolan den här våren.

Filippa Mannerheim, som undervisar i svenska på gymnasiet säger:
– Det är otroligt tungt att jobba på distans. Framför allt är det den snabba kontakten i klassrummet man går miste om. På en minut kan man ha gått igenom klassrummet och hjälpt fyra stycken elever, men en liten kommentar, en liten knuff , på distans är detta svårare.

De tre scenarion som Gd Peter Fredriksson på Skolverket pekar ut är:

1. Antingen är gymnasieskolan öppen som vanligt.
2. Gymnasierna är stängda som nu.
3. Gymnasieskolan är först öppen till en början, men så kommer den än så länge hypotetiska andra vågen av coronapandemin och tvingar skolorna att stänga igen.

Läs mer här på Skolvärlden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This