NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola

Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att överraska oss. Vår värld befinner sig i ett ständigt förändringsläge. Det finns alltid flera versioner av framtiden – vissa är antaganden, andra förhoppningar och rädslor. För att förbereda oss måste vi inte bara överväga de förändringar som verkar mest troliga utan också de som vi inte förväntar oss. Inspirerad av de banbrytande scenarierna för skolan för morgondagens 2001, ger den här publikationen en uppsättning scenarier om skolans framtid och visar inte en enda väg in i framtiden utan många. Att använda dessa scenarier kan hjälpa oss att identifiera de möjligheter och utmaningar som dessa framtidsutsikter kan medföra för skolning och utbildning bredare. Vi kan sedan använda dessa idéer för att hjälpa oss att bättre förbereda oss och agera nu. Oavsett om det är föräldrar eller studenter, lärare eller pedagogiska ledare, forskare eller politiska beslutsfattare, den här boken har skrivits för alla som vill tänka på framtiden som inte har inträffat för att spela en roll i utformningen av den framtid som kommer. (fritt översatt från OECD rapporten

Published on September 15, 2020

OECD (2020), Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/178ef527-en.

Export options: EndNote, Zotero, BibTeX, RefWorks, Procite, Import into RefWorks, Mendeley

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This