NY

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...

Fyra pågående utredningar om skolan

Betygsutredningen - Likvärdiga betyg och meritvärdering Dir 2023:95 En särskild utredare ska analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering. Förslagen ska syfta till att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasial...

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola

Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att överraska oss. Vår värld befinner sig i ett ständigt förändringsläge. Det finns alltid flera versioner av framtiden – vissa är antaganden, andra förhoppningar och rädslor. För att förbereda oss måste vi inte bara överväga de förändringar som verkar mest troliga utan också de som vi inte förväntar oss. Inspirerad av de banbrytande scenarierna för skolan för morgondagens 2001, ger den här publikationen en uppsättning scenarier om skolans framtid och visar inte en enda väg in i framtiden utan många. Att använda dessa scenarier kan hjälpa oss att identifiera de möjligheter och utmaningar som dessa framtidsutsikter kan medföra för skolning och utbildning bredare. Vi kan sedan använda dessa idéer för att hjälpa oss att bättre förbereda oss och agera nu. Oavsett om det är föräldrar eller studenter, lärare eller pedagogiska ledare, forskare eller politiska beslutsfattare, den här boken har skrivits för alla som vill tänka på framtiden som inte har inträffat för att spela en roll i utformningen av den framtid som kommer. (fritt översatt från OECD rapporten

Published on September 15, 2020

OECD (2020), Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/178ef527-en.

Export options: EndNote, Zotero, BibTeX, RefWorks, Procite, Import into RefWorks, Mendeley

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This