NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference ”Futures of Education” on 18 September 2020. #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether

SVERDs höstkonferens hade sin utgångspunkt i UNESCO initiativet Futures of Education, som går förbi SDG och siktar mot utbildning 2050. De vill ha in synpunkter från medborgare och organisationer, därför valde SVERD  att bygga på detta tema, samt att anordna en Focusgrupp (workshop) såsom de förespråkar att man kan bidra, utifrån tre frågeområden under en tim, utifrån speciell given guide. Se gärna introduktionsfilmen innan konferensen tar sin  början. Initiativet UNESCO’s Futures of Education initiative aims to rethink education and shape the future. The initiative is catalyzing a global debate on how knowledge, education and learning need to be reimagined in a world of increasing complexity, uncertainty, and precarity.

SVERTD valde medvetet att genom att arrangera en workshop enligt UNESCOs guidelines att bidrar till den publika konsultationen som UNESCO bjöd i till. SVERD sände i rapport (enligt guidlelines) till UENSCO 28 september o enbart en timme efter fick vi direkt från UNESCO

Dear Ebba,

Thank you for the report – it has been well received and comes at a perfect time to be included in the next batch of analysis. We will read it with interest!

Kind regards,

The Futures of Education team

Tre frågor var i fokus. Fråga 1 dokumenterade genom Mentimeter o i form av WordCloud

Topic 1: Our changing world: How do you view the future? 

The first questions asks participants to imagine the future in broad terms.

When you think about 2050

  • What are you most hopeful about?
  • What are you most concerned about

 

Topic 2: Broad Purposes of Education 

The second question focuses on the ‘why’ of education (note that ‘education’ should be understood as all forms of organized learning for people of all ages).

Considering the visions of 2050 that you just described …

  • What should be the collective purposes of education in 2050?

Topic 3: Implications for Learning 

The third and final question is more specifically focused on learning and what should change in the future.

With the visions of 2050 and the collective purposes of education that you just described …

  • How should what we learn, how we learn and where we learn change in the future?

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This